Plasten är en viktig ingrediens för att våra fritidsfordon ska fungera. En halvintegrerad husbil är oftast en fyrkantig låda som placerats på ett chassi. Utan ”kjolar” av plast nertill och bulliga lister mellan förarhytten och bodelen skulle bilen knappast gå att sälja.
Plast är också ett lätt material. Ju tunnare plast, desto lättare fordon och desto bättre lastvikt. Är det dessutom en lågprisvagn eller instegsbil kan plasten vara ännu tunnare.
Efter några år har plasten förmodligen fått en del skavanker. Den repas, spricker och bleks. Delar och detaljer kan gå sönder. Och i en del fall tar det lång tid att få tag i reservdelar, om det nu finns några alls.
Efter alla år och mil på vägarna har vår husbil fått åtskilliga törnar. Vi har stött emot trottoarkanter, kommit för nära betongklossar vid vägbyggen på tyska autobahn och blivit påbackade av en smitare.
Plastinredningen har också gått sönder. En besticklåda kraschade mot sänggaveln för att låsanordningen av plast var för vek. Kläderna i garderoben ramlade ner när plastfästet till klädstången gick av. Naturligtvis var det efter att garantitiden gått ut.
Men det värsta hände så där 300 mil hemifrån. Vi upptäckte att golvet inne på toaletten hade spruckit. Eftersom det också var golv för duschen gick den inte att använda, vatten som tränger ner under golvet kan ställa till med rejäla skador.
Den tillfälliga lösningen hette silvertape. Golvet tejpades ihop provisoriskt och vi kunde hålla oss rena även vid fricamping – genom att dra ut slangen genom fönstret och duscha utanför.
Undan för undan har vi lagat och förstärkt bilen. Plastkjolarna är ömtåliga och går sönder vid minsta påkänning. Och kanske har vi varit osedvanligt klantiga eftersom vi skadat dem vid flera tillfällen.
Första gången det hände var på en smal skogsväg. En utskjutande sten slog sönder främre delen av plastkjolen. Det gick att få tag i en reservdel efter två månaders väntan, men vi fick också veta att det var svårt med fler delar till just vår modell. Därför förstärkte vi baksidan av plastkjolarna med silvertape. Och nästa gång plastkjolen stötte emot ett hinder sprack den inte, det blev istället några skråmor som gick att rubba bort.
Dekorationslisterna runt bakhjulen har också fått sina smällar. En utskjutande reflex vid ett vägbygge på autobahn slog sönder en del av listen. Men utan silvertapen hade det blivit småbitar som aldrig gått att leta efter i den täta trafiken. Nu hängde bitarna kvar i tejpen, spruckna och med avskavd yta, men kompletta och listen kunde lagas där hemma.
Enklast är att limma ihop delar om det går att få ett snyggt resultat. Lim för plastlagningar kan också kallas plastsvets.
Det går även att laga med polyester, och en del som limmats ihop kan behöva armeras med polyester och glasfiberväv för att bli tillräckligt stark.
Plast är ett smidigt material som går att forma nästan hur som helst. Men det kräver kunskap, och har man aldrig plastat förr ska man inte ge sig på avancerade lagningar direkt. En illa gjord reparation kan sänka värdet på fordonet.
Börja istället med något enkelt, öva genom att till exempel plasta över en träbit tills du lärt dig tekniken och vilka verktyg som behövs. Och jobba inte inomhus, ångorna är direkt hälsovådliga och lukten svår att bli av med.
Du upptäcker att jobbet med plast är kletigt och stressigt, det gäller att göra klart arbetsmomentet innan plasten härdar, men också kreativt och kul – det går att forma nästan vad som helst.
Laga plast
Bra att ha med på resan
Rejält med silvertape, bra till det mesta. Lim, men se till att du får rätt lim för det du vill kunna laga – fråga i en affär för biltillbehör. Ta också gärna med en större bit genomskinlig och stark plastfolie, så kallad byggplast, bra att ha som skydd mot väta men också som reservdel om något plastfönster skulle gå sönder. Fästs förstås med silvertape, husvagnsåkarens vän i nöden.
Förebygg skador
Tunna och spröda plastkjolar armeras enkelt med silvertape på insidan. Gör rent med en torr diskborste så att smuts försvinner och tapen kan fästa. Lägg flera lager om lott så blir det starkt.
Plasta med polyester
Man kan bygga konstruktioner kring polyuretanskivor, som är styva och isolerande men lätta att skära bitar ur. Till plastningen används glasfibermatta som klistras ihop i olika lager med polysterplast. Blåsor i plasten arbetas bort med pensel eller metallroller. Till ytskikt använder man ofta gelcoat i valfri färg.
Vill du vet mer om hur man gör, sök på nätet om hur man till exempel lagar plastbåtar.
Materialet till reparation av plastkjolarna köptes på en stormarknad för bildelar och kostade några hundralappar. Att laga toagolvet kostade totalt cirka 700 kr, inklusive en skiva polyuretan som köptes i en affär för båttillbehör.