Den nya 13-poliga så kallade Jaegerkontakten, även kallad EU-kontakt, började användas så smått för omkring 15 år sedan och är funktionsmässigt bättre än Boschkontakten, den 7-poliga kontakt som då var standard.
Fortfarande finns det mängder av äldre bilar som kör omkring med den gamla kontakten och ska du dra en modern husvagn måste du använda en adapter.

En ny Jaeger-kontakt kostar från en hundring och uppåt och byts ut på ungefär en halvtimme, om du nöjer dig med de gamla funktionerna vill säga.
Lägger du till nya som konstantplus, backljus, dimbakljus och tändningsplus får du minst dubbla den tiden och lägga till några kronor för kablar. Men då får du å andra sidan inte bara en fungerande utan en fullt modern släpvagnskontakt på din bil.


13-polig släpvagns-
kontakt enligt ISO 11446
1 Vänster blinker – gul
2 Dimbakljus – blå
3 Jord för 1-8 – vit
4 Höger blinker – grön
5 Höger bak-, positions-, sido- och skyltljus – brun
6 Bromsljus – röd
7 Vänster bak-, positions-, sido- och skyltljus – svart
8 Backlampa och/eller styrström för backspärr – rosa
9 12 V konstant – orange
10 12 V via tändning – grå
11 Jord för 10 – vit/svart
12 Varierande funktion, men ISO-funktion ej tilldelad – ljusgrå kabel
13 Jord för 9

7-polig släpvagns-kontakt Typ 12N enligt ISO 1724
1 Vänster blinker – gul
2 Varierande funktion, men ursprungligen till för elbroms – blå
3 Godskopplad jordanslutning– vit
4 Höger blinker – grön
5 Höger bak-, positions-, sido-och skyltljus – brun
6 Bromsljus – röd
7 Vänster bak-, positions-, sido- och skyltljus – svart