
Alla händiga som ägt en Hundkoja någon gång, ni vet den klassiska och charmiga från England och inte BMW:s Mini, vet vad fukt kan ställa till med. Ett vanligt fel på dem var att kontakten till vindrute-
torkarna, den i själva torkarmotorn, ironiskt nog var känslig för fukt och gärna oxiderade med kännbart resultat.
Kontakterna fick plockas ur motorn och poleras med fint sandpapper och sedan var de så gott som nya igen. Som sagt, en fuktkänslig kontakt till vindrutetorkarna. Hur tänkte de?
Idag är materialen som används betydligt bättre, men det hindrar inte att fukt fortfarande kan ställa till problem.
I bilar med elektriska lås till bagageluckan är det ganska vanligt att funktionen antingen blir sporadisk eller upphör helt efter ett antal år. Fukt och oxid är den vanligaste orsaken till detta.
Börja med att demontera själva kontakten, den sitter ofta i handtaget, och koppla förbi den. Hör du ett klickande är låset okej, om inte har du ingen ström fram till låset. Trolig orsak är då en trasig säkring eller kabelbrott vid bagageluckans gångjärn.

Kontrollera och rengör anslutningarna till handtaget. Om det fortfarande inte är något liv – öppna handtaget och kontrollera kontakten. Rengör och byt vid behov ut kontakten.
För att kunna utöva detta ingrepp krävs lite mekarvana och grundkunskaper i elektronik. Räkna med en halvtimmes arbete eller mer beroende på hur händig du är.
En ny kontakt behöver inte kosta mer än en guldpeng på närmaste elektronikfirma medan märkesverkstäderna helst säljer kompletta handtag, men då får du räkna med en betydligt saftigare nota på en femhundring och uppåt.