För högt eller för lågt kultryck är sällan, eller snarare aldrig, bra. Är det för högt kommer
bilens bakdel att tryckas ner för mycket med följd att framdelen lyfts upp. I förlängningen kan det innebära att bromssträckan ökar, att framhjulsdrivna bilar får sämre grepp på drivhjulen och att ekipagets kursstabilitet minskar.
Det innebär även en större påfrestning både på själva dragkroken och på dess infästning i bilen. Har du för lågt kultryck innebär det att bakdelen på bilen lyfts upp vilket får till följd att drivhjulen får minskat grepp på bakhjulsdrivna bilar och såklart att kursstabiliteten minskar.
En bra tumregel är att kultrycket ska ligga på omkring 70 kilo. De flesta bilar är godkända för den tyngden eller mer, men är du osäker bör du ta reda på vad som gäller för din bil.
Uppgiften hittar du antingen i bilens instruktionsbok, på typskylten på själva kroken eller i registreringsbeviset – om inte kan en märkesverkstad hjälpa dig.
Att mäta kultrycket är enkelt, du behöver bara en träregel i lämplig längd och en vanlig badrumsvåg. Hissa upp husvagnens koppling med hjälp av stödhjulet.
Lägg badrumsvågen under kopplingen och ställ regeln på vågen. Nu nollar du vågen eller kontrollerar hur mycket regeln väger.
Sänk stödhjulet och hissa det till det är helt uppe i luften. Nu kan du läsa av kultrycket på vågen och om du inte kunde nolla vågen måste du dra av regelns vikt.
Om kultrycket är för högt får du flytta om bagage och prylar längre bak i vagnen tills trycket blir lagom. Likadant om trycket är för lågt, då kan du flytta fram prylar i vagnen.
När kultrycket ligger runt 70 kilo kan du lugnt koppla fast vagnen på bilen och njuta av resan.
DETTA BEHÖVER DU
• Grov träregel
• Badrumsvåg
Svårighetsgrad:
Mycket enkel