Det är mycket att tänka på när ett campingfordon tas i bruk för säsongen. Har fordonet varit avställt länge och ledningarna inte tömts helt finns risk för avlagringar och dålig lukt. Och om du inte är försiktig med vad du häller ner i avloppet kan problem uppstå.
Vi har skrivit till åtta stora tillverkare och frågat vilka medel och metoder de rekommenderar för att hålla avloppssystemen i gott skick. Vanliga råd är att torka av disken med hushållspapper från fett och oljor innan den sköljs, och att montera en sil i duschavloppet för att hindra att hår hamnar i rören.
Ändå kan det bli stopp, inte minst för att avloppsledningarna är av helt andra dimensioner än i hus/lägenhet. Dessutom kan de vara svåra att komma åt i trånga utrymmen.
Hur du ska angripa problemet kan bero på vilket fabrikat av husvagn/husbil du har. Kvalitet och prislapp avgörs av mycket mer än utrustningsnivå – det handlar också om vilka material som använts.
Börja med att titta in under vask och diskho. Hur ser avloppet ut? Den grå spiralslang som ofta används som ekonomislang av en del tillverkare är billig men också känslig. Den är inte gjord för riktigt hett vatten och kan dessutom skadas om du använder starka rengöringsmedel.
På sociala media och i diskussionsforum förekommer många tips om hur du löser upp proppar och hinder i rören. Några går ut på att använda propplösare och soda och skölja med kokande vatten, något som de experter vi talat med avråder starkt ifrån. I stället bör du regelbundet skölja systemen med något av de enzymbaserade rengöringsmedel som finns för husvagnar och husbilar.

Blir det proppar bör de i första hand hanteras med verktyg som suger upp eller trycker ut eventuellt hinder ur rören. En vanlig vaskrensare kan räcka långt. Mer effektivt är en avloppspump och det är inte fel att lägga ner ett rensband i verktygslådan. Alla tre finns för under hundralappen.
Sitter stoppet i slangarna från diskhon sätts avloppspumpens gummimunstycke över diskavloppet. Täck för eventuellt brädd-avlopp (det avlånga hål som sitter upptill under kranen på en del handfat) och dra upp handtaget. Då blir det ett kraftigare sug än i vaskrensaren.
Det går också att pressa ner handtaget för att trycka bort proppen enligt bruksanvisningen till avloppspumpen, men det finns alltid en risk att rörsystemet inte tål hårt tryck. Kolla under diskhon att slangkopplingarna inte glidit isär.
Skölj efteråt med varmt vatten. Men inte för hett – enligt en del tillverkare ska grå spiralslangar inte tåla mer än 60-gradigt vatten – något att tänka på också om du lagar mat och ska hälla av kokande vatten från kastrullen.
Det går också att hitta medel som smörjer rören. Flera rekommenderar naturliga reningsmedel som bikarbonat och vinäger samt eftersköljning med ljummet vatten. Andra hänvisar till fordonens användarhandböcker. Dålig lukt kan förebyggas med diskmedel. Är det svårt att komma åt serviceluckan i gråvattentanken kan du rensa tanken med diskmedel mellan tömningarna.
En användare skriver att han tömmer tanken vid en station, smular sönder en diskmaskintablett i avloppet, fyller på med ljummet vatten och låter det skvalpa runt innan det är dags för nästa tömning. Men var försiktig med andra medel än de rekommenderade – be fackfolk om goda råd nästa gång du har fordonet på service.










