Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Höjd fordonsskatt

    Höjd fordonsskatt

    Nu är det helt klart. Den första april höjs fordonsskatten på nyproducerade förbränningsbilar och hybrider. Regeringens förslag som presenterades i höstas har nu passerat genom alla instanser.

    Nyheter Redaktionen, 2021-05-06 07:49

  • Tysk kvartett i Alvesta

    Tysk kvartett i Alvesta

    Alvesta Husvagn & Fritid tar nu nästa steg i sin verksamhet. Efter ett år som fri handlare utökar man strategin inom husvagnar och husbilar genom att bli återförsäljare för fyra varumärken.

    Nyheter Redaktionen, 2021-05-05 07:43

  • Svensk camping: En fjärdedel tappades

    Svensk camping: En fjärdedel tappades

    Tillväxtverkets preliminära statistik över gästnätter 2020 visar att svenska campingplatser tappade 24 procent jämfört med 2019.

    Nyheter Redaktionen, 2021-05-04 07:37

  • Äventyrlig duo från Hymer

    Äventyrlig duo från Hymer

    Med specialutrustning som fyrhjulsdrift och energiförsörjningssystem (klarar upp till tio dagar även vintertid) lanserar nu Hymer ML-T 570 och Grand Canyon S i äventyrlig tappning.

    Nyheter Redaktionen, 2021-05-03 07:30

  • Hollistay förenklar via app

    Hollistay förenklar via app

    Hollistay släpper nu en efterlängtad app för både Android och Apple (Google Play och Appstore).

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-30 07:09

  • Fräck fransos

    Fräck fransos

    Innovativa Chausson har lanserat X550 Combo. En modell där plåtisens minimalistiska storhet kombineras med en normalstor husbils hemtrevliga känsla.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-29 07:17

  • FirstCamp goes padel

    FirstCamp goes padel

    Inför sommaren 2021 gör First Camp en storsatsning på den snabbt växande sporten padel.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-28 07:33

  • Nolia: Tre av fyra får gå

    Nolia: Tre av fyra får gå

    Nolia går mot ett osäkert år. För att kunna se framåt tvingas företaget till uppsägningar.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-09 07:49

  • Här är framtidens kontor

    Här är framtidens kontor

    2021 års mässa Toyota Auto Salon fick ställas in publikt på grund av rådande Coronapandemi. Men det hindrade inte arrangören från att bjuda på en virtuell motsvarighet.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-08 07:42

  • Sverige – trea i Europa

    Sverige – trea i Europa

    När HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) räknade samman fjolårets registreringssiffror på den svenska marknaden visade det sig att husvagnarna ökade med 9,71 procent medan husbilarna minskade med 3,47 procent.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-07 06:37

  • Bürstner till Skokloster

    Bürstner till Skokloster

    Det välrenommerade varumärket Bürstner får ännu en stark och väletablerad återförsäljare på den svenska husbilsmarknaden – Skoklosters Husbilar & Husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-04 07:19

  • Krögare med både rök och eld

    Krögare med både rök och eld

    När nya fjälldestinationen Idre Himmelfjäll nu kör sin andra säsong är det med nya smaker. Krögartrion David Gard, Daniel Karlström och Albin Roos Hansson har nämligen tagit över anläggningens restaurang.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-03 07:13

  • Rapidos nya signatur

    Rapidos nya signatur

    Ultimate Line heter Rapidos nya serie som omfattas av sex modeller. Det handlar om en förstärkt standardutrustning där hög klass blir ännu bättre.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-02 06:51

  • First Camp storsatsar

    First Camp storsatsar

    Skandinaviens största campingkedja, First Camp, storsatsar inför campingsäsongen 2021. Strax före årsskiftet signerades förvärvet av Frigård camping i Danmark, som blir kedjans 45:e destination.

    Nyheter Redaktionen, 2021-04-01 06:07

  • Hollistay – så in i Norden bra

    Hollistay – så in i Norden bra

    Hollistay lanserades 2019 och året efter hade den digitala plattformen över 1,1 miljon besökare. Nu utökar de med info om campingplatser i våra nordiska grannländer.

    Nyheter Redaktionen, 2021-03-31 07:47

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1637 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 605 fristående campingplatser och 707 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

  • Husvagn & Camping 2021-04

  • Husvagn & Camping 2021-03

  • Husvagn & Camping 2021-02

  • Husvagn & Camping 2021-01

  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206