Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • 4,25 ton med B-körkort

    4,25 ton med B-körkort

    EU öppnar för att höja den maximala totalvikten till 4,25 ton för husbilsförare med B-behörighet på sitt körkort.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-27 08:32

  • 5 000 nedladdningar på två månader

    5 000 nedladdningar på två månader

    Hollistay gör succé, och det med besked. Inte mindre än 5 000 personer har tankat ned deras app som bara har funnits under två månader.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-26 07:22

  • Beachy – för stranden!

    Beachy – för stranden!

    Det finns en mängd husvagnar i olika former och storlekar, och nu finns även Hobby Beachy! En lättviktare som inte är som alla andra campingfordon.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-23 08:17

  • Var femte husvagn har allvarliga brister!

    Var femte husvagn har allvarliga brister!

    Under rådande pandemi är hemester och camping mer populärt än någonsin. Samtidigt påvisar Bilprovningens besiktningsstatistik för 2020 stora brister hos både husvagnar och husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-22 06:09

  • Jo, det BLIR mässa i Jönköping även i år!

    Jo, det BLIR mässa i Jönköping även i år!

    KABE-koncernen väljer att arrangera sin egen husvagns- och husbilsmässa på Elmia i Jönköping i september, när den traditionella stora mässan ställs in på grund av pandemin.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-11 16:23

  • First Camps 46:e anläggning

    First Camps 46:e anläggning

    First Camp fortsätter hålla ett högt förvärvstempo. Nu är det klart att de tar över Boden Camping & Bad i Norrbotten.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-30 07:05

  • Bilsemester i topp

    Bilsemester i topp

    Intresset för semester på hemmaplan fortsätter att öka. Många svenskar vill hellre bilsemestra eller vandra i sommar än att åka på en utlandsresa. Även att campa har ett ökat intresse. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Göta kanalbolag.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-29 07:59

  • Ny ställplats vid Turistvägen

    Ny ställplats vid Turistvägen

    SP73 är benämningen på den senast inkomna ställplatsen till Husvagn & Campings hemsida. Den heter Karlsfors ställplats och är så nyligen iordninggjord att den kommer med i Campingkatalogen först nästa år.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-28 07:54

  • Caravan Salon växer

    Caravan Salon växer

    I år kommer den mäktiga fritidsmässan i Düsseldorf, Caravan Salon, att utöka möjligheten att upptäcka ännu mer.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-25 08:49

  • Husbilsklubben i försäkringssamarbete

    Husbilsklubben i försäkringssamarbete

    Försäkringsbolaget mySafety inleder nu ett samarbete med Husbilsklubben, Sveriges största förening för husbilsintresserade.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-24 06:39

  • Nu ska svenskar upptäcka Sverige

    Nu ska svenskar upptäcka Sverige

    Lagom till våra semesterplaneringar vill Visit Sweden med De ofrivilliga turisternas guide till Sverige visa nya upplevelser och få svenskar att besöka nya platser, när det är möjligt.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-23 07:37

  • Campingrekord i påsk

    Campingrekord i påsk

    Att intresset för camping ökar mer och mer bekräftades under den gångna påskhelgen, campingårets första storhelg. För First Camps svenska destinationer ökade logiomsättningen med hela 15–20 procent jämfört med påsken 2019, det vill säga före Covid-19-pandemin.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-22 07:30

  • 131 nya naturreservat

    131 nya naturreservat

    Under 2020 ökade ytan av naturreservat i Sverige med drygt 159 000 hektar. Det innebär att ännu mer värdefull natur och alla dess arter är skyddade för framtiden.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-07 07:18

  • Elmia Husvagn Husbil ställer in!

    Elmia Husvagn Husbil ställer in!

    Elmia Husvagn Husbil är Nordens största mässa för alla som älskar det mobila livet. Med anledning av rådande restriktioner och dess påverkan på allmänna sammankomster kommer mässan 2021 inte kunna genomföras som planerat. Arbetet inför nästa års mässa, 7–11 september, 2022 är redan i gång.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-04 16:34

  • Utomhusmuseum med campingtema

    Utomhusmuseum med campingtema

    Vad sägs om ett slottsbesök kryddat med Europas första utomhusmuseum med camping som tema. Detta blir verklighet på Egeskov Slott, strax nordväst om Svendborg på Fyn.

    Nyheter Redaktionen, 2021-06-04 07:13

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

  • Husvagn & Camping 2021-04

  • Husvagn & Camping 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206