Rättvisare skatt på nya husbilar prioriteras

Publicerad: 2023-02-22   Uppdaterad: 2023-02-20

En rättvisare beskattning av nya husbilar står överst på prioriteringslistan för HRF:s (Husvagn- och Husbilsbranschens Riksförbund) nyvalde ordförande Per Nilsson.

– Lika snabbt och enkelt som regeringen kunde skrota klimatbonusen för elbilar, borde de kunna införa en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur de brukas, menar Per Nilsson.

För att komma till rätta med den orättvisa beskattningen som framför allt drabbar privatpersoner driver HRF sedan 2019 lobbykampanjen Husbilskampen i nära samarbete med intresseorganisationerna SCR Svensk Camping, Caravan Club och Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF. Nu, med många nya riksdagsledamöter och nya utskottssammansättningar, trappas Husbilskampen upp på nytt.

– Fakta och argument är på vår sida, årlig körsträcka och körcykel skiljer sig väsentligt från andra lätta transportbilars samtidigt som familjesemester i husbil är ett av de allra mest hållbara semesteralternativen. Till detta ska även husbilens betydelse för besöksnäringen inte minst utanför storstäderna läggas, men också hur viktig själva husbilsbranschen är för svensk ekonomi, med tillverkare, återförsäljare och servicegivare, förklarar Per Nilsson.

Med hjälp av engagerade medlemsföretag och samarbetsorganisationerna för HRF en bra dialog med riksdagspolitikerna.

– Vi har ett bra gehör, och vi ges också rätt. Att sedan få en riksdagsmajoritet att göra likt i alla andra EU-länder är ett svårt steg, alltså att ta hänsyn till husbilens särart i hur den beskattas. Men regeringens agerande med elbilsbonusen ger oss hopp om en ändring, säger Per Nilsson.

Redan 2019 erkände dåvarande finansministern, Magdalena Andersson (S), att Husbilskampens krav om förändring av skatten var högst relevant. För att blidka kritiken förenklades skattereglerna för av- och påställning av husbilar 2020. En lindring av skattetrycket som senare ätits upp av andra pålagor från S- och MP-regeringens sida.

– De som väljer att köpa en ny husbil med bättre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda ska inte bestraffas. Som det är nu gynnas de som väljer att importera en begagnad husbil med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda samtidigt som staten går miste om stora moms-intäkter. Så får det inte vara, avslutar Per Nilsson.

Rulla till toppen