45 miljarder i ”överblivna” skattepengar

Publicerad: 2023-03-29   Uppdaterad: 2023-03-26

År 2007 infördes skatt på trafikförsäkringen som del av en reform för att omfördela kostnaden för trafikskadade. Men reformen blev aldrig av och skatten på 32 procent blev kvar.

Fram till 2022 har detta givit staten en intäkt på ungefär 45 miljarder kronor. Lägg dessutom till att kostnaderna för Sveriges bilister har ökat markant på kort tid. Höga bränsleskatter och moms, höjd malusskatt samt slopandet av klimatbilsbonusen bidrar till ett rekordhögt kostnadsläge.

Riksförbundet M Sverige kräver att regeringen skyndsamt ser över vilka stöd som kan vara till hjälp för att lindra utvecklingen. En självklar åtgärd är att skatten på trafikförsäkringen tas bort.

– Bilen har blivit mycket dyrare på senare tid, att slopa trafikförsäkringsskatten skulle ge bilägaren ungefär 700 kronor per år. Det är en av flera viktiga åtgärder för att minska kostnaderna för bilister, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

När skatten infördes var budskapet att pengarna skulle återföras till bilisterna. I förarbetet angav skatteutskottet att reformen skulle belöna ett trafiksäkert beteende. Vad som åsyftades med detta är oklart eftersom den enda påtagliga effekten av skatten blivit ökade kostnader för fordonsägaren.

– Kostnaden måste upphöra nu. Skatten har ingen som helst koppling till trafiksäkerhet och bilister är trötta på överbeskattningen. Det har blivit för dyrt att ha bil och det drabbar allra mest dem som inte har några alternativ, säger Caroline Drabe.

Rulla till toppen