I fjol blev campingboendet också det största turistboendet för Sveriges internationella sommarturister. Branschens logiintäkt uppgick till 2,6 miljarder SEK, en ökning med 19 procent.
Under det gångna året återgick många turistbranscher till ett normalläge efter pandemin. För Sveriges campingplatser innebar det en stark internationell återhämtning inte minst från den norska marknaden.
– Det är ett mycket starkt 2022 som branschen nu summerar. Nytt rekord, tvåsiffrig tillväxt och ett allt större intresse för Sverige som campingdestination. Vi ser att branschens investeringar ger resultat och möter både svenska och internationella gästers förväntningar, säger Peter Jansson tf. vd för SCR.
Under de senaste åren har SCR förstärkt sin marknadsföring i Tyskland, Nederländerna och Norge. Bland annat genom ett utökat digitalt samarbete med den tyska motor- och turistorganisationen ADAC som har 21 miljoner medlemmar. I juni hålls också Europas största pressevent i branschen, när 30 tyska journalister besöker Västsverige.