Antalet anmälda fall av rattfylleri under påverkan av narkotika har generellt en tydlig ökning, samtidigt som trenden där förövaren varit påverkad av alkohol har minskat. Tills nu. 8 192 fall under 2021 jämfört med 9 774 under 2022 är dystra siffror.
Skärpta straff för både olovlig körning och rattfylleribrott föreslogs av regeringen förra året, och var tänkta att träda i kraft från den 1 januari 2023. Enligt förslaget skulle minimistraffet för rattfylleri höjas från fängelse i sex månader till fängelse i ett år.
Lagrådet sågade dock förslaget och sedan dess har det varit tyst om någon straffhöjning. En majoritet av riksdagens partier har tidigare sagt sig ligga bakom höjda straff för trafikbrott.
– Ett högt antal rattfylleribrott kan tolkas som ett tecken på bristande medvetenhet om risken för trafikolyckor kopplade till alkohol, särskilt om förarna kör bil morgonen efter att de druckit. Även om många kanske inte avsiktligt sätter sig bakom ratten med alkohol i blodet, är det fortfarande deras ansvar att se till att de inte utsätter sig själva och andra för fara. Siffrorna från polisen visar att det kontinuerligt finns problem med rattfylleri på de svenska vägarna och det är viktigt att alla förstår allvaret i att köra påverkad, säger Hunter Abbott, vd för alkoholmätartillverkaren Alcosense, i ett pressmeddelande.