– På vissa av våra campingar har vi långa kölistor där vi inte kan ta emot fler, på andra anläggningar ser vi en ökning. Som till exempel i Halmstad, med en tillväxt på 20 procent bara under de två senaste åren, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.
Under pandemiåren växte intresset för campinglivet avsevärt. Försäljningen av husvagnar och husbilar ökade och trenden som då kallades ”svemester” har blivit vardag.
Mikael Wåhlund är chef för Region nord på First Camp och han kan intyga att vi svenskar trivs med campinglivet, och gärna på samma plats.
– Framför allt ser vi en ökning när det gäller långliggare under för- och eftersäsong. Under semestern är det många som gärna reser runt, men resten av året vill de utnyttja sitt fordon som en sommarstuga, gärna bara några mil från hemmet. Det är också tydligt att det blir fler husbilar utanför själva högsäsongen. Då har de parkering och sommarstugeliv i samma paket.
Två punkter är tydliga med säsongscamping: Många väljer att dubblera med både sommar- och vintercamping samt att val av campingplats och semesterplaner går i vågor beroende på i vilken fas i livet de är.
– När barnen är små är det skönt att ligga still på samma plats. När de blir större reser vi gärna runt, för att sedan återvända till att välja en fast säsongsplats igen när de är utflyttade. Och väl då bor vi gärna in oss riktigt ordentligt och gör vagnen till en sommarstuga, avslutar Mikael Wåhlund.