Film: H&C testar antisladdsystem

Publicerad: 2012-10-17   Uppdaterad: 2012-11-14

De säkerhetssystem som idag finns i våra husbilar håller inte fullt ut vad de lovar. Resultatet av vårt test överraskar negativt. I två av de tre husbilarna ingrep inte esp-systemen som förväntat. Äntligen börjar esp-systemen hitta in i husbilar. Det är glädjande, för är det någonstans systemen behövs så är det i husbilar. Längre bromssträcka,...

De säkerhetssystem som idag finns i våra husbilar håller inte fullt ut vad de lovar. Resultatet av vårt test överraskar negativt. I två av de tre husbilarna ingrep inte esp-systemen som förväntat.

Äntligen börjar esp-systemen hitta in i husbilar. Det är glädjande, för är det någonstans systemen behövs så är det i husbilar. Längre bromssträcka, sämre väghållning och sämre krocksäkerhet än vad personbilarna har är utmärkande drag hos dessa transportbilar som konverterats från styckegodsbefordran till rullande bostäder. Husbilarna har längre axelavstånd, högre tyngdpunkt och är bredare och tyngre än personbilar. Med det följer längre stoppsträcka och sämre styrrespons.

Vi har testat tre husbilar och en husvagn där alla fordon är utrustade med stabiliseringsutrustning. Husvagnen med atc (Alko Trailer Control) och husbilarna med esp-system. Husbilarna vi testade var Hymer 678 i, Solifer Finlandia 730 G och Knaus Sky ti 650 MF.

Läs testet i Husvagn & Camping nr 11/2012.


Foto: Peter Gunnars Film och redigering: Alje van Dam

Rulla till toppen