Enligt Bilprovningens senaste besiktningsutfall tvingades 15 procent av husbilarna och 17 procent av husvagnarna till en efterkontroll. För både husbilar och husvagnar är det belysning, blinkers, signal, så kallad kommunikationsutrustning, som har flest fel. Därefter följer bromssystemen.
– Husvagnar kommer ofta helt utan påskjutsbromsar till kontrollbesiktningen, vilket hänger samman med att de körs lite och står stilla länge, förklarar Morgan Isacsson, tekniskt sakkunnig på Bilprovningen.
Fuktgarantin kräver oftast årliga och kostsamma fuktkontroller på leverantörens egna verkstäder. Men flera fristående besiktningsföretag förhandlar nu om att få utföra garantikopplade fuktkontroller
– Det välkomnar många fordonsägare, som ofta har närmare till en bilbesiktning än till leverantörernas egna verkstäder, säger Göran Vikman, besiktningsingenjör på Opus Bilprovning.
Han betonar också att det är bra att kolla fordonsvikten, som ofta överskrids på campingfordon.
För att slippa problem vid besiktningar, så tipsar Morgan Isacsson: Regelbunden service och sköt om husbilen eller husvagnen på ett bra och ansvarsfullt sätt. Då slipper ni pinsamma och retfulla underkännanden!
ATT TÄNKA PÅ
Besiktningskrav
• Husbilar efter tre år, efter fem år årligen.
• Husvagnar efter fyra år och därefter vartannat år.
Kolla inför besiktningen
• Blinkers, belysning, reflexer, skyltljus.
• Däckmönster minst 1,6 mm.
• Att husvagnens bromsar fungerar (även katastrofbromsvajern).
• Inga lösa föremål i husvagnen, som kan skada inredning vid bromsprov.
(Opus Bilprovning)
Minst lika viktigt
• Täthetskontroll av gasol-anläggningen liksom byte av packningar till gasolanslutningar bör ske varje år.
• Nya gasolslangar efter 3-5 år eller oftare om de utsätts för solljus.
• De datummärkta reduceringsventilerna till gasolen ska bytas vart 10:e år.
(Bilbesiktningen)