Så kan du förhindra däckolyckor!

Publicerad: 2023-04-07   Uppdaterad: 2023-04-25

Enligt en undersökning från 2021 har var sjätte husvagn råkat ut för minst ett däckhaveri under de senaste tio åren. Hälften av dessa haverier orsakades av en däckexplosion. Vi reder ut vad det beror på – och tipsar om hur du undviker att stå däckad i vägrenen.

Så kan du förhindra däckolyckor!
Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.

Johan Gustavsson på Dag’s Husvagnscenter i Norrköping tillhör en av de återförsäljare som på nära håll har sett problemet med dåliga däck eskalera under senare tid.

– Vi märker ett ökat antal skador som uppstår efter punkteringar eller däckexplosioner orsakade av gamla däck på husvagnar och husbilar. Kunderna hänvisar ofta till att däcken inte var slitna vid olyckstillfället. Men det är oväsentligt att däckmönstret är intakt ifall gummit är gammalt, förklarar Johan.

När Johan och hans kollegor byter in fritidsfordon räknas däcken som uttjänta om de är tillverkade för fem år sedan eller mer.

– Vid inbyte gör vi ett ekonomiskt avdrag för däcken om de är fem år eller äldre. Det beror på att vi då byter till nya däck innan vi säljer fordonet, för att på så vis kunna garantera våra kunders säkerhet. De som byter in fordonet blir ofta förvånade över detta, eftersom däcken många gånger kan se nya ut vid en första anblick, berättar Johan.

I syfte att öka kunskapen om däckhaverier på husvagnar genomförde det öppna forumet Svenska däcksäkerhetsrådet en undersökning under 2021 där 7 500 husvagnsägare deltog.

Resultatet visade att var sjätte husvagnsägare hade råkat ut för minst ett däckhaveri på sin husvagn under de senaste tio åren. Definitionen av däckhaveri i detta fall är hastig punktering och alltså inte ”pyspunka”. Drygt hälften uppgav dessutom att de hade råkat ut för en däckexplosion.

Så kan du förhindra däckolyckor!
Inspektera däcken regelbundet och noga.

Många av dessa husvagnsägare hade blivit stående på vägrenen efter haveriet och där tvingats utföra ett däckbyte. En sådan situation är förenad med stora risker; enligt Trafikverket får cirka tre personer per år sätta livet till när de får punktering, motorstopp eller liknande längs motorvägar eller mötesfria 2+1-vägar. 

Däckhaverier kan även vara farliga ur flera andra perspektiv då de kan orsaka skador på fritidsfordonet, få föraren att tappa kontrollen över det eller resultera i gummirester på körbanan. Trots dessa påtagliga risker är Johan Gustavssons upplevelse att besiktningsorganen ofta slarvar med att syna däcken vid kontrollbesiktningarna. 

– Vi köpte nyligen en husvagn som hade stått på en camping och var utrustad med däck som var tillverkade 2004. Vid kontrollbesiktningen tittade man knappt på däcken, som var alldeles fulla med torrsprickor. Däcken ser i och för sig helt nya ut på mönstret, men tittar man riktigt noga ser man att de är ”skrot”. Vi hör liknande besiktningshistorier från våra kunder med jämna mellanrum, berättar Johan.

Så kan du förhindra däckolyckor!
Även om mönstret ser bra ut – kika efter sprickor på däcksidorna.

Vi tog kontakt med Bilprovningen för att ge dem en chans att bemöta Johans påstående. Bilprovningen är en av deltagarna i Svenska däcksäkerhetsrådet och Per-Anders Blommefors är besiktningsansvarig.

– Som besiktningsorgan utför vi kontrollbesiktningar enligt Transportstyrelsens föreskrifter. Däri ingår inte att bedöma ålder på däck. Det vi tittar på, och som ingår i gällande regelverk avseende däck, är slitage och skador. När det gäller torrsprickor anmärker vi på dessa först när de gått ända ner till corden, förklarar Per-Anders.

Med andra ord vilar ett stort ansvar på den som äger fordonet att hålla koll på däckens ålder och skick. Anledningen till att det blir särskilt angeläget för just husvagnar och i viss mån husbilar, är att däcken inte slits på samma sätt eftersom fordonen ofta står stilla betydligt mer än en personbil sett över tid. I praktiken innebär det att däckmönstret kan förbli intakt år efter år.

– För husvagnsägare och husbilsägare är det därför mycket viktigt att kontinuerligt syna däcken och försäkra sig om skicket. Begynnande sprickbildning bör man ta på största allvar, skicket kan snabbt försämras under färd och i värsta fall kan däcken haverera, säger Per-Anders.

– Passa även på att kolla trycket, tillägger Johan. Vi får nästan dagligen in fordon med helt fel däcktryck på vår verkstad. Vi upplever att kunskapen om däck generellt kan bli betydligt bättre hos utövarna i branschen.

Svenska däcksäkerhetsrådet tipsar husvagnsägare

• Inspektera däcken regelbundet så att du kan upptäcka sprickor eller andra skador. Ta för vana att gå en sväng runt husvagnen varje morgon. Då lär du känna dina däck och kan enkelt upptäcka om formen ändras eller om det har satt sig en spik i gummit.
• Kontrollera däcktrycket minst var fjortonde dag under säsongen. Det ska alltid kontrolleras på kalla däck. Om du är osäker på korrekt tryck kan du kika i instruktionsboken eller kontakta tillverkaren.
• Täck gärna över däcken när husvagnen står uppställd en längre tid, så att du skyddar dem från solljus. När gummit blir för varmt påskyndas åldrandet vilket också kan leda till däckhaveri.

Rulla till toppen