Skaffa krok på husbilen

Publicerad: 2023-05-10   Uppdaterad: 2023-05-09

Att montera draganordning är ett enkelt sätt att utöka ditt fordons användningsområde. Med dragkrok monterad kan du enkelt ta med dig båten eller varför inte koppla på cykelhållare, släpkärra eller husvagn?

Det är förvånansvärt få husbilar som har dragkrok monterad trots att de har en relativt bra dragkapacitet, särskilt för dig med BE-körkort. Med vanligt B-kort får man sällan koppla på mer än 750 kg medan många plåtisar och andra mindre husbilar (personbil klass II) får dra en maximal släpvagnsvikt på uppemot 2 500 kg (då krävs BE-kort) vilket ger bra möjligheter till att använda husbilen som dragfordon också utanför campingsäsongen. Särskilt för dig med viktmässigt tyngre intressen som båtar, hästar och motorsport. 

Att beställa en ny husbil med dragkrok är oftast ett smart beslut även om det svider i plånboken, då en sådan kan kosta dubbelt så mycket som en eftermonterad. Husbilen levereras då med kula och du slipper registreringsbesiktiga på egen hand. Om du däremot vill eftermontera en krok krävs registreringsbesiktning av alla fordon som är klassade som personbil klass II eller större.

båt med husbil
Med dragkrok på husbilen kan du ta med dig båttrailern på tur. 

På stora påbyggen är det vanligt att både infästningar och rambalkar måste förlängas vilket givetvis ställer helt andra krav på hållfasthet jämfört med montering av kula på en liten husbil. Det är också anledningen till att det inte finns några undantag från registreringsbesiktningskravet som följer när man monterar en dragkrok på en husbil, oavsett storlek – personbil klass I undantaget. 

– Sedan 2013 krävs inte längre någon registreringsbesiktning om man monterar en för bilen typgodkänd kula på en EU-typgodkänd personbil klass I eller lätt lastbil (maximalt 3 500 kg). Däremot krävs alltid registreringsbesiktning när man monterar samma drag på en personbil klass II eller på en större bostadsinredd lastbil, säger Anna Persson, utredare på Transportstyrelsen. 

Utan registreringsbesiktning åker du med andra ord olagligt och vid en poliskontroll kan du i bästa fall bli tilldömd ett föreläggande om registreringsbesiktning och i värsta fall bli tvungen att lämna bilen – eller åtminstone släpet – på plats. Inte särskilt kul för de som är på väg till fiskesemester med båten eller de som planerar att fortsätta neråt kontinenten. 

Att registreringsbesiktiga husbilen går fort och innebär att man åker till bilbesiktningen precis som vid en vanlig kontrollbesiktning, betalar exempelvis 1 639 kronor hos Bilprovningen eller 1 175 kronor hos Besikta och får dragkroken införd i registreringsbeviset. Många EU-typgodkända husbilar har redan en förtryckt information om kopplingsanordningar och maximal släpvagnsvikt, men detta är enbart data som tillverkaren fört in i fordonets CoC-dokument där alla tekniska underlag registreras. 

dragkrok husbil cykel
Cykla på semestern är populärt. Använder du en cykelhållare blir det också mycket plats över för packning i husbilsgaraget.

– Det är alltså uppgifter som gäller grundfordonet som är godkänt för att dra en särskild vikt, men husbilen måste fortfarande genomgå en registreringsbesiktning om man monterar en kopplingsanordning, säger Magnus Moberg, teknisk direktör på Besikta. 

Så länge det inte står kula, annan eller okänd i rutan för (D.11) Koppling, typ: finns det alltså ingen dragkrok monterad oavsett om du köpt husbilen begagnad med koppling eller inte. 

Men vad är det då man kontrollerar på registreringsbesiktningen då både kroken och bilen är EU-typgodkänd?

– Vi tittar framför allt på monteringen och att rätt dragkrok sitter på rätt bil. Vi gör också en genomgång av bilen för att se så att mått, vikter och motor verkar stämma. Sedan kontrollerar vi att det finns ett släpvagnsuttag, alltså en elanslutning där man kan ansluta släpet för att få fungerade ljusanordningar på det. Därefter är det bara att koppla det efter bilen och dra nytta av husbilens fördelaktiga dragkapacitet. Särskilt bra för dig med BE-kort säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen. 

Pontus och Aalo husbil
Pontus och Aalo Steen från Karlskrona valde att montera kopplingsanordning på sin nya plåtis från Kabe.

Två som sett värdet av att ha en dragkrok monterad på husbilen är Pontus och Aalo Steen från Karlskrona som köpt en helt ny plåtis hos Rudvi Fritid i Karlskrona. Dragkroken eftermonterades i deras verkstad, men fordonet levererades först när allt var på plats. 

– Vi kände att vi ville ha en dragkrok på husbilen för att vara fria att göra vad vi vill. Har man väl dragkrok monterad kan man dra i princip vad som helst efter den, vilket är praktiskt om man vill flytta, dra en båttrailer eller kanske köra tunga cyklar neråt kontinenten, säger Pontus Steen som tillsammans med Aalo redan börjat fundera på att jobba mindre. 

– Vilken dröm det vore att åka till solkusten och njuta av värmen under vinterhalvåret för att sedan åka hem och bara jobba över sommaren, tillägger Pontus Steen. 

Helt klart blir husbilen mycket mer praktisk om man också kan använda den som dragfordon. Med B-kort får Pontus dra ett släp på 750 kg, men med BE-kort 2 250 kg.

dragkrok husbil montering
Välj en rejäl dragkrok och en 13-polig elanslutning.

Fakta

Beställ dragkroks-montering av en välkänd verkstad som monterar typgodkända kopplingsanordningar som är avsedda för just din bilmodell. Priset kan variera, jämför gärna – det intervjuade paret betalade 20 000 kronor. Var noga med att registreringsbesiktiga husbilen så snart som möjligt efter montering, beställ helst en tid för en sådan samtidigt som du beställer montering. Du kan läsa mer om vad som gäller på www.transportstyrelsen.se 

Rulla till toppen