Knaus Boxlife 600 MQ: BOXLIFE I TANKARNA

Publicerad: 2026-06-10   Uppdaterad: 2026-06-08
Via en gigantisk ökning jämfört med föregående år blev det en pallplats för Knaus i 2025-års registreringstatistik. En förbättring med 64,4 procent är rent ut sagt imponerande. Detta föranledde att vi här och nu tar oss an en av deras populära plåtisar – Boxlife Platinum Selection 600 MQ.

Jag är tillbaka på samma plats där allt en gång i tiden, för min del, började. År 2010 lånade jag nämligen en Carado T337 av Dags Husvagnscenter i Norrköping för en provkörning under dagarna tre. 

Nu 16 år senare, och många besök däremellan, var det dags att sätta tänderna i en sprillans ny 2026:a. Kvitterar ut nycklarna och sedan bär det i väg. Har siktet inställt för fotografering vid den gamla, charmiga BP-macken i Krokek, ett stenkast från Kolmårdens berömda djurpark.

På så vis får jag testa bilen både på den hormonstinna E4:an och den betydligt lugnare och behagligare Sjöviksvägen. 

Under färden till nostalgimacken noterar jag att instrumentpanelen är försedd med eleganta aluminiumdetaljer samt att såväl ratt som växelspaksknopp har techno-läder. Ratten har även multifunktion och mediacenter har en 6,8-tumsskärm.

Knaus Boxlife 600 - bord och kök
Avdelningen för samkväm med ett förlängningsbart bord. HÖGER: På den vänstra flanken finns en utfällbar skärbräda som förbättrar arbetsytan avsevärt.

Vägronden går som smort. Dessvärre pågår en lastning/lossning av en långtradare på platsen, samtidigt som solen håller på att sjunka sig allt djupare ned mot horisonten.

Det blir av den anledningen inte riktigt som jag hade tänkt mig – helt i fas med livet i övrigt, med andra ord. Men ingenting är omöjligt, det är bara olika grader av svårigheter som ska övervinnas. 

Efter avslutad, exteriör fotosejour far jag vidare till äventyrsparkens enorma parkeringsytor för att där syna det interiöra.

Det visar sig att vårt testobjekt är utrustad med ”Autonom körning – nivå 2-paket”, vilket kortfattat innebär: luftkonditionering ACC (i stället för manuell AC), övervakningssystem för däcktryck, virtuell cockpit, induktiv laddare, elektrisk parkeringsbroms, adaptiv farthållare, stop & start-funktion, diverse assistanssystem samt sist men inte minst åttastegad automatlåda. 

Knaus Boxlife 600, sängplats
Sova på tvären är i stort sett ett måste när fordonet bara mäter 449 centimeter invändigt.

Med andra ord lyx, komfort och säkerhet på en och samma gång. Dessvärre är detta långt ifrån gratis, för ni får hosta upp med ytterligare 106 400 riksdaler.

Tillsammans med övrig extrautrustning: metalliclackering (Artense Grey), panoramafönster fram, lyftbar säng bak och veganskt läderklädselalternativ (Natursten) landar prislappen på ganska exakt 1,1 miljon kronor, i stället 953 200 kronor som var grundpriset. Nödvändigt eller inte? Det är upp till var och en att avgöra. 

Planlösningen är klassisk med vändbara hyttstolar och dinett bakom förarsätet. I bilens centrala del ses kök och hygienutrymme, medan den tvärställda dubbelsängen är i fordonets akterparti. Vi börjar längst bak genom att öppna bakdörrarna. 

Eftersom sängen kan höjas upp till överskåpen finns det gott om utrymme för skrymmande ting som cyklar eller annan typ av aktiv hobbyverksamhet. I golvet finns halva dussinet öglor samt även nät att försegla attiraljerna med.

Intill bädden noteras läsbelysning med svanhalsarmatur som inkluderar USB-laddningsuttag (likadan belysning finns även vid sittgruppen). Madrassen är 14 centimeter tjock och det finns ett takfönster mitt ovanför bingen.

Knaus Boxlife 600, lampa och hygienutrymme
Svanhalsmodellen gör att ljusbilden kan justeras optimalt. USB-laddningsuttag inkluderas i armaturen. HÖGER: Utöver den vridbara handfatsväggen finns även duschstång så att utrymmet även kan användassom en form av torkrum.

I hygienutrymmet finner vi den platsbesparande lösningen – vridbar handfatsvägg. En av de smartaste innovationerna någonsin i små campingfordon, om ni frågar mig. Såväl öppningsbart fönster som takventil ombesörjer ventilationen.

I köksavdelningen, som har bänkbreda förvaringslådor, har de låtit kylskåpet få likadan typ av faner som övrig inredning plus att den är placerad i ståhöjd. Det gillar vi.

Hur summerar vi då Boxlife Platinum Selection 600 MQ? Det första som slår mig är att det blir inga som helst problem att trivas – om det nu är en 6-metersplåtis ni är ute efter. Markisen är på sin plats, Isofix-fäste, Seitz ramfönster, sömndetektor, blåtand, förstärkta hjulaxlar och en mängd andra godsaker likaså.

Med andra ord, det är bara att tuta och köra!

Knaus Boxlife 600 MQ, faktaruta
Screenshot
Rulla till toppen