Historia: Full fart för folkkära Folkabussar

Publicerad: 2021-01-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Favoritfordonet för campare såväl som för småföretagare – en VW typ 2 är mångsidig som få, lätt att äga och lika lätt att älska. I år fyller Folkabussen 70 år.

När VW Typ 2 kom 1950 baserades den till stor del på Bubblan, och det var en av hemligheterna bakom framgången. Att den sedan var mångsidig gjorde att den älskades av småföretagare och Folka-
bussen blev ett naturligt inslag i trafikbilden.

Var det inte ett kylskåp eller en tv-apparat som skulle transporteras, var det varor som kördes ut från Konsum eller också var det knattar som skulle till och från skolan.

Ett exempel på hur mångsidig bussen var är att det redan under tidigt 1950-tal började säjas campingkit till den genom exempelvis Westfalia. Senare var det en populär modell för hemmasnickare som byggde om den till enkla campingbussar eller husbilar.

Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Visst fungerar en VW-buss lika bra både som skolbuss och som campingbil.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Per-Inge Mattssons Folkabuss sprider leenden överallt.

Idag har åtminstone de gamla svansmotormodellerna uppnått kultstatus och blivit älskade entusiastbilar. En typisk representant för biltypen är Per-Inge Mattssons gröna 76:a.

– De första åren var detta en skolbuss. Därefter byggdes den om till campingbuss och kördes Europa runt.

Numera är det en praktisk entusiastbil som används förhållandevis mycket, och som sprider glädje kring sig.

– Alla blir glada när det kommer en Folkabuss, säger Per-Inge och bjuder på en åktur. 

Det krävs bara en kort runda för att få det påståendet bekräftat.

Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Avlastning av folkabussar 1956.

Folk som hör det karaktäristiska smattret från den luftkylda motorn vänder sig om och ler, en del till och med vinkar glatt. Folkabussen är så charmig att man glömmer bort att den saknar moderna bekvämligheter och man bara njuter av färden.

Visst hade modellen nackdelar, rosten tog död på ett otal exemplar och felaktigt injusterade ventiler tog livet av många motorer, men trots det rullar förhållandevis många Folkabussar fortfarande. Det finns till och med flera klubbar för Folkabussentusiaster där Nordiska Typ2-klubben är den största. 

– Det var någon som myntade uttrycket: Har du inte haft en VW-buss vet du inte vad du gått miste om. Förutom att vara en av de charmigaste bilmodellerna någonsin är den lättmekad som få och nästan alla reservdelar går att få tag i. Sluta drömma och köp en egen Folkabuss uppmanar Per-Inge Mattsson.

Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Firmabil på vardagarna och utflyktsbil på ferierna.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Kalmar Skeppshandel var ett av många mindre företag som dels fick ett praktiskt arbetsfordon, dels en rullande reklampelare.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Filmplattform för naturfilmaren och samtidigt en rullande sovplats och möjligen även mörkrum.

VW-BUSSENS VIKTIGA ÅRTAL

1947: Den holländske VW-importören Ben Pon tar fram en skiss på det fordon som ska bli VW Typ 2.

1949: En handbyggd prototyp premiärvisas.

1950: De första exemplaren, både som buss och skåp, rullar ut från fabriken i Wolfsburg. 

1951: Westfalia börjar sälja sitt första campingkit till bussen, och den första lyxbussen byggs.

1952: VW Pickup blir en ny version som lockar ännu fler köpare.

1956: Produktionen flyttas från Wolfsburg till Hannover.

1962: Det miljonte exemplaret byggs den 2 oktober.

1967: Den nya generationen T2 presenteras. Ny kaross med bland annat hel vindruta och skjutdörrar.

1972: En elektrisk version av VW-bussen byggs men blir ingen succé.

1973: Automatlåda finns som tillval.

1978: En fyrhjulsdriven version visas upp men endast fem exemplar byggs.

1979: En helt ny version med kantig design, delvis inspirerad av den större VW LT-serien. Efter en del tvekan väljer VW att hålla fast vid den luftkylda svansmotorn även på denna generation, vilken brukar kallas T3.

1985: Katalysator införs, liksom turbomotor och fyrhjulsdrift för de som vill.

1990: Den nya T4 börjar säljas med vattenkyld frontmotor, och VW-bussen har numera fram- eller fyrhjulsdrift.

1992: Tillverkningen av T3 läggs ner.

2003: T4 ersätts av nya T5, även den med frontmotor.

2013: Den sista T2 tillverkas i VW:s fabrik i Brasilien.

2015: T5 ersätt av T6.

2020: Omkring 13 miljoner exemplar av VW-bussen har tillverkats sedan 1950.

Nordiska Typ2-klubben

Klubben för VW-bussentusiaster anordnar träffar för likasinnade. Lättast når du klubben via hemsidan: www.nt2k.org/

Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Westfalia tog fram de första campingkitten till Folkabussen redan 1951. Denna bild är från 1961.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Gruppen The Whos gitarrist Pete Townshend körde omkring med sin campingutrustade T2 i många år.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Se så lätt en 1963 års Folkabuss förvandlas från den lokala tv-affärens firmabil till en praktisk minibuss.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
En ny Folkabuss med tvåtonslackering – klart grabben är stolt.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Den miljonte VW Typ 2 byggdes den 2 oktober 1962.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Den andra generationen Folkabuss började tillverkas 1968. 45 år senare, 2013, tillverkades det sista exemplaret i Brasilien.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
VW California började byggas på T3 och tillverkas fortfarande i T6-versionen.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Efter en del funderande valde VW att behålla bakmonterad boxermotor även på den nya generationen T3 vilken tillverkades mellan 1979 och 1992.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Med T4 kom vattenkyld frontmotor samt framhjulsdrift, och en del av den gamla charmen försvann.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Endast fem stycken fyrhjulsdrivna exemplar byggdes 1978. Först på generation T3 och 1985 blev fyrhjulsdrift något som gemene man kunde köpa.
Historia: Full fart för folkkära Folkabussar
Har du gott om fritid samt ungefär 400 000 legobitar kan du bygga en egen VW-buss i naturlig storlek. Denna gjordes till en campingmässa i München 2019.
Rulla till toppen