Husvagn: Fendt Saphir 540 TF

Publicerad: 2011-11-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Att kombinera bred Queens-bed med smal husvagn hör inte till vanligheterna, eftersom ekvationen inte är alldeles lättlöst. I den här Fendtvagnen har man lyckats med det konststycket, och lite till. Nordiskt blond är det spontana intrycket när man stiger in i vagnen. Köksinredningen är elfenbensfärgad, och omgiven av snickerier i ljust träslag. Textilierna följer upp...

Att kombinera bred Queens-bed med smal husvagn hör inte till
vanligheterna, eftersom ekvationen inte är alldeles lättlöst. I den här
Fendtvagnen har man lyckats med det konststycket, och lite till.

Nordiskt blond är
det spontana intrycket när man stiger in i vagnen. Köksinredningen är
elfenbensfärgad, och omgiven av snickerier i ljust träslag. Textilierna följer
upp med sval färgskala i duvblått och gräddvitt. 

Så snart ögonen bekantat sig med alla fyra väggarna,
fastnar blicken på bädden längst fram i vagnen. Queens-bed är benämningen på en
dubbelbädd som står centralt i vagnen, det vill säga så att det finns gångplats
på båda sidor därom. Det skiljer sig som bekant från de mer vanliga
lösningarna, där bäddens ena långsida står emot en av väggarna. Omaket det för
med sig är att den som ligger innerst får klättra över sin partner vid upp-
eller sänggång, om partnern är före i eller ur sängen. Bäddningen är inte
heller lika bekväm vid sådana bäddlösningar, som de där man kan gå runt bädden.

Husvagn: Fendt Saphir 540 TF
Lätt att kliva i och ur, bekväm att bädda, väl tilltagna mått på både längd och bredd och ett mycket komfortabelt underlag, det kan inte bli annat än en osedvanligt skön sovplats.

Queens-bed är inte
unikt i husvagnsvärlden. De brukar finnas i så kallade fullbreddsvagnar, alltså
de som är 250 centimeter breda. Grejen med den här vagnen är att den bara är
230 centimeter i totalbredd, men man har ändå lyckats få in en Queens-bed.  Alltså var det med viss skepsis vi närmade
oss sovplatsen.
Det var ett tag sedan jag var ungflickssmärt, men jag kunde ändå passera bädden
lättvindigt. Det tog inte ens emot någonstans när jag böjde mig fram och
provbäddade.
Nästa tanke var förstås att bädden fått släppa till några centimeter på bredden
för att ge utrymme åt passagen. Men nej – hela 145 centimeter bred är den (120
centimeter vid fotänden), och det är mått som måste få varje användares
gillande.  Längdmåttet – 200 centimeter –
väcker samma sympati. Som en stor skön famn kändes det när jag på prov sjönk
ner i bädden. 

Så hur har de burit
sig åt då, konstruktörerna? Jo, klokt nog har de avstått från förvaringsplats,
hyllor eller andra publikfriare utmed bäddens långsidor.  Istället är där helt rena väggar, och alltså
ingenting man måste parera för.  Det
tjänar passagen på.
Förvaringsutrymmena är koncentrerade till huvudändan, där vi hittar
nattduksbord, en bred hylla under fönstret, ett par småhyllor i hörnen plus
ovanskåp på brukligt sätt.  I hela
utrymmet under bädden finns också plats för packning, och det är lätt att lyfta
upp bädden för att komma åt där.

Tre öppningsbara
fönster ger både ljus och luft – tänk att kunna sätta ordentligt tvärdrag, det
är få ting som skapar en så frisk känsla som det!  Läslampor finns i hörnen, men allmänbelysning
skulle jag önska mig om vagnen var min.

Husvagn: Fendt Saphir 540 TF
Sittgruppen har fullt tillräckliga mått för två, och tillåter även ett par gästar till bords.

”Köket är hemmets
hjärta” brukar det heta, men när det gäller husvagnar är jag inte beredd att
hålla med om det. Då är det sittgruppen som blir samlingsplatsen. Sittgruppen i
den här vagnen finns vid rakt motsatt kortsida i förhållande till
sovavdelningen.

Tvåpersonersfamiljen är den mest logiska målgruppen för den här modellen, och
då är sittgruppen bra anpassad till dem. Där finns plats att lägga upp benen,
eller krypa upp i soffhörnan, eller förstås att sitta städat och ordentligt som
sig bör – vid måltider till exempel. Eller om man har gäster. Då ryms också
gästerna bra i sittgruppen. Däremot var dynorna inget under av bekvämlighet. Alltför stumma, enligt min
mening.

Tre öppningsbara fönster här också. Läslampor i hörnen, och här finns det jag
saknade på annat håll: en armatur i taket för allmänbelysning.  

Köket är placerat
centralt i vagnen, alltså emellan sovrum och sittgrupp. Vid första anblicken
verkar köksbänken ovanligt hög. Den känslan bekräftas också av måttbandet, som
visar på 94 centimeter från golvet. Dessutom är bänken djupare än vanligt, hela
66 centimeter på mitten där djupet är som störst. Spis och diskho är indragna
mot väggen. Den tanken är i och för sig bra, eftersom det frigör plats att
ställa ifrån sig grejor på. Men kombinationen hög och djup arbetsbänk och
”arbetsplatserna” indragna, det skulle ingen ergonom applådera.  I synnerhet för lite kortare personer blir
det en obekväm arbetsställning.

Utrymmena i köket är däremot inget att klaga på. Två bra lådor, två med
trådkorgar och två med bestickinrede – då bör man klara sig. Ovanskåpen rymmer
också en del, och småhyllorna i underkant ger mer plats än man tror.
En ljusramp sitter i underkant ovanskåp, men jag har samma invändning här som i
sovavdelningen: det saknas allmänbelysning.

Toarummet, som
finns mittemot köket, är inte så mycket att orda om. Det innehåller vad som behövs,
där finns tillräckligt med svängrum för det man ägnar sig åt där, och
förvaringsutrymmena är också tillfyllest, med småhyllor för småpryttlar och
större plats under tvättstället för större grejor. Logiskt.

Om förvaring mer
allmänt kan sägas att det är traditionellt ordnat. Utöver de i sovrummet, som
vi redan har nämnt, finns en garderob, ovanskåpsrad runt sittgruppen och sofflådor
med stuvutrymme. I vänstra sofflådan tar bland annat vattentanken upp en del av
utrymmet, men i den högra är det fritt fram för packning. Inte bara
utrymmesmässigt utan också när det gäller vikten, eftersom lastförmågan är
ovanligt hög. Utrymmet nås också via en lucka utifrån, det är bra. Soffan har
dessutom lucka i gaveln, och eftersom den finns direkt innanför dörren blir där
en förträfflig plats för skor. I tvärsoffan finns också plats, men där lär nog
bara sådant hamna som man använder sällan. Av ren självbevarelsedrift, eftersom
det – som brukligt i rundsittgrupper – krävs en omfattande ommöblering av sitt-
och ryggdynor för att komma åt sofflådans innandöme. 

Värmen är
luftburen, och fina luftspalter finns utmed väggarna runt sittgruppen. Däremot
finns inga ryggar i skåpen. Vår, sommar och höst har det ingen större praktisk
betydelse, men när det smäller till med vinterkyla kan det bli fuktigt där.

Det var ett
trivsamt umgänge med vagnen den lilla tid vi fick tillsammans. Vi for omkring i
ett sommarfagert Dalsland, på riksvägar några sträckor och på slingrande
småvägar fler sträckor. I båda fallen uppskattade vi vagnens slanka linjer. Det
var lätt att hålla åt sidan på de större vägarna, när de som hade mer bråttom
körde om vårt ekipage. Och småvägarna kändes inte lika små med den här vagnen,
som de gör när man drar fram med en 250 centimeter bred vagn. (Som ju har andra
företräden, det ska villigt erkännas).

En foglig
följeslagare som också erbjuder plats för mat och mys, någonstans att förvara
tillhörigheterna under resan och en härlig plats för nattvilan. Synnerligen
lämpad för två personer. Så var vårt bestående intryck efter visiten i den här
vagnen.
(Ur H&C nr 7/2009)

 Fakta Fendt Saphir 540 TF
Pris:
228 800
kronor
Totallängd: 739 cm
Totalbredd: 230 cm
Karosslängd: 600cm
Totalhöjd: 260 cm
Totalvikt: 1 600/1 700 kg
Tjänstevikt: 1 230 kg
Antal sovplatser: 4