Husbil: Eura Integra Style 700 EB

Publicerad: 2012-08-01   Uppdaterad: 2023-04-18

För några år sedan gjorde Eura Mobil förändringar i byggmetoderna. På de helintegrerade bilarna införde de en teknik som påminner om flygindustrins. Samtidigt fick de limmade helintegrerade bilarna ett alldeles eget utseende. Fronten på Eura Integra Style är karaktäristisk med markerade hjulhus fram och en spetsig nos som är smalare än resten av bilen. Den...

För några år sedan gjorde Eura Mobil förändringar i byggmetoderna. På de helintegrerade bilarna införde de en teknik som påminner om flygindustrins. Samtidigt fick de limmade helintegrerade bilarna ett alldeles eget utseende.

Fronten på Eura Integra Style är karaktäristisk med markerade hjulhus fram och en spetsig nos som är smalare än resten av bilen. Den stora och välvda framrutan ger bilen ett nästan insektsliknande utseende framtill. Invändigt är man lite mer konservativ, inredningsarkitekterna har inte fått lika fria tyglar som de som ritade exteriören. Här råder ordning och reda och allt finns och ser ut som man förväntar sig.

Husbil: Eura Integra Style 700 EB
En nöjd testredaktör ger höga trivselpoäng till bodelen, trots att sittgruppen inte är det mest bekväma han suttit i.

Bakom hyttstolarna finns en sedvanlig soffgrupp med vinkelsoffa som tillsammans med hyttstolarna ger fyra sittplatser. I bilens mitt finns köket och mittemot det tvättrummet. Längst bak finns sovrummet med långbäddar som går att omvandla till en stor dubbelsäng. I bilens andra ända, ovanför hyttstolarna, finns en nedsänkbar dubbelsäng och sist men inte minst under sängarna bak ett superstort förråd.

Bilens utsida blänker som blank vit glasfiber gör, kylargrillen är av rostfritt stål och hela härligheten rullar på 16-tumsdäck skodda på aluminiumfälgar. Chassit kommer från Fiat och bilens totalvikt är 4 500 kilo. Den drivs av den välbekanta 130-hästars dieselmotor som sitter som standard i många husbilar. Axelavståndet är 4,04 meter, totallängden är nästan exakt 7,5 meter och bredden 2,3 meter.

Bakom ratten slås man av två saker, tystnad och en märklig känsla av att sitta extremt långt bak i bilen. Bilen är befriande tyst, inget skrammel eller gnek från inredningen hörs och motorbullret är väl dämpat. Den ovana känslan att sitta cirka två meter bakom framrutan försvinner snart, och den som rätt utnyttjar den sexväxlade lådan har här en kvick och lättkörd resekamrat. Sikten framåt genom rutan och bakåt genom de stora bussbackspeglarna är god men snett bakåt begränsas den av stora partier utan fönster. Framvagnen går tungt över hårda skarvar, ett fenomen som tyder på hög framaxelbelastning.

Vi gör en snabbkoll för att se om vi hittar sådant som vi kallar aktiv och passiv säkerhet. Då letar vi förgäves efter ESP, brandvarnare eller brandsläckare. Faktum är att vi inte heller hittar slangbrottsventil eller krocksensor på gasolanläggningen. Märkligt säger vi då, och konstaterar att utan en sådan ombord (krocksensor som stänger av gasolen vid en eventuell krock) är det förbjudet att köra med gasolen i gång. Förklaringen är att bilen inte var leveransklar. Krocksensor finns vid leverans blir vi lovade. Vi hittar en jättefin ”servicestation” med avtömning för både varmvattenberedare och spillvatten i utrymmet mellan golven.

Köket faller oss helt i smaken och utan att vi egentligen testat det kan vi snabbt konstatera att det verkar fungera riktigt bra. Kylen på generösa 190 liter inklusive frysfacket kompletteras med bra skafferiskåp med utdragbara trådhyllor och sex lådor. Spisen är trelågig och överskåpen två till antalet.

Husbil: Eura Integra Style 700 EB
Sängarna går att göra till en stordubbelsäng. Garderob finns under den vänstra sängen och förråd under den högra.

I sovrummet, som utgörs av två längsmonterade sängar som går att omvandla till en stor dubbelsäng, hittar vi också garderoben. Den sitter i den ena sängens fotända och tack vare att den inte har dubbelgolv finns tillräcklig hänghöjd för klänningar eller rockar. Överskåpen är små, det är nära mellan skåpens undersidor och sängarna, men de är eleganta och ger som alla skåp i bilen ett riktigt gott kvalitetsintryck. Framkanten av skåpens botten är en bastant aluminiumregel som dels bidrar till den stumma kvalitetskänslan vid lucköppning och stängning, och dels troligen bidrar till den skrammelfria och tysta körupplevelsen. Den andra sovplatsen hittar man i bilens andra ände, den främre. De generösa måtten i den sängen förklarar varför det är ovanligt långt till vindrutan från förarplatsen.

Tvättrummet har en separat rund duschkabin och plats i övrigt både för folk och det man behöver för en komfortabel vistelse här. Handdukshållare, skåp för schampo, tvålar och annat finns på väggen och under handfatet. Belysningen sköts med en knapp som också kan regleras av barn. I golvet finns två avloppssilar, bra säger den erfarne som vet att man inte alltid står så i våg att vattnet rinner ut. Här är den möjligheten fördubblad.

Sittgruppen är inte lika bekväm som bilens kvalitetsintryck är bastant. Ryggstödet i soffan är lite för brant och utan riktigt svankstöd och det är ganska stor nivåskillnad på sittytorna i hyttstolarna och i vinkelsoffan, cirka 12-15 centimeter.

Värmen i den här visade bilen är luftburen, från pannan löper det ut slangar som med hjälp av en fläkt distribuerar den uppvärmda luften, och ventilerna som är strategiskt placerade fungerar som munstycken där den uppvärmda luften blåses ut. Bilens vattentankar och teknik som batteri och laddare ligger i utrymmet mellan golven, frostsäkrade.

När jag återlämnat bilen är det inte utan att en viss ”vill- ha- känsla” har utvecklats. Den charmar med sin kvalitetskänsla i bodelen, den är också förbluffande tyst och den är ju dessutom alldeles lagom stor. Inte för krånglig att baxa fram i europeiska gamla landsortsstäder, men inte heller så liten att man får hålla sig undan när någon annan i familjen går runt i husbilen, som till exempel vid matlagning. Den har tack vare smarta och skickliga formgivare en bra fungerande interör. Egenskaper lätta att trivas med.

Fakta:
Eura Mobil Integra Style 700 EB
Chassi: Fiat
Motor: 130 hk Multi Jet 4-cyl diesel
Utvändiga mått: L/B/H: 7,49/2,30/ 2,99 m
Totalvikt: 4 500 kg
Tjänstevikt: xxxx
Antal passagerare: tre (plus förare)
Antal bäddar: 4
Pris visad bil: 931 300

Rulla till toppen