Husbil:Polar Grizzly

Publicerad: 2013-04-15   Uppdaterad: 2023-04-18

För drygt ett år sedan lanserade Polar sin första husbil, Kodiak. Som första tidning fick Husvagn & Camping provköra Polars nya Grizzly. Lillebror till sin föregångare. När Kodiak kom ut på marknaden blev den omgående en snackis. Med sitt treaxlade chassi och sitt väldiga omfång väckte den känslor på gott och ont. Grizzly lär också...

För drygt ett år sedan lanserade Polar sin första husbil, Kodiak. Som första tidning fick Husvagn & Camping provköra Polars nya Grizzly. Lillebror till sin föregångare.

När Kodiak kom ut på marknaden blev den omgående en snackis. Med sitt treaxlade chassi och sitt väldiga omfång väckte den känslor på gott och ont. Grizzly lär också bli omdebatterad fast av andra orsaker – den är påkostad och rikt utrustad.

På en stundtals glashal vägsträcka mellan Luleå och Jokkmokk sätter vi Grizzly på prov. Med ASR (antispinnsystem), ABS-bromsar, EBD (elektronisk bromskraftsfördelning) och dubbla airbags känns färden, trots underlaget, säker. De 130 hästkrafter som finns under huven räcker gott och väl då samtliga kusar är välsynkroniserade med den tätstegade, sexväxlade lådan. Bilen kan även fås med 150 hk (2,3) eller 177 hk (3,0).

I jokkmokk är det minus 19 grader. En utmaning för Polar Grizzly? Pyttsan heller. Värmepannan är en Alde Compact 3010. Här finns elpatron på 3kW och trestegs gasdel (5,5kW). Lägg till frostvakt, värmeväxlare (tillägg), vattenburen värme (individuellt reglerbar med shuntsystem), vattenburen värmematta i hytten samt en extra konvektor mellan hytt och bodel. Att det här är en året-runt-husbil som klarar sträng kyla råder det inget tvivel om. 

Överlag är Grizzly välutrustad. Utan att gå in på varenda liten detalj lär det bli svårt att finna en konkurrent i samma pris- och storleksklass som kan erbjuda det Grizzly gör. Till en början har den Polars egenutvecklade CAN bus elsystem där all el sköts från en och samma display. Här finns möjligheten att förprogrammera olika ljusscenarion, individuellt styra dimmerfunktionen för varje enskild lampa samt kontrollera batteriets och vattentankarnas nivåer. Dessutom ingår det två års gratis wi-fi vilket gör att displayen kan skötas via en app från en smartphone.

Tar vi avdelning för avdelning har den ett karossbrett badrum med toalett, separat duschkabin (65 x 72 centimeter) med trätrall samt en handdukstork. Vi noterar även en mängd krokar och ventilationslucka i taket. Ska vi vara petiga är det dock lite väl högt upp till tvättstället (90 centimeter istället för 85 centimeter som är normen).

Husbil:Polar Grizzly
Långbäddarna mäter 200 x 80 och 190 x 80 centimeter.

Den kortare av sängarna är stympad vid huvudändan, vilket gör att madrasslängden på dess kortaste mätpunkt bara är 168 centimeter. Inte optimalt. Efter att ha provlegat visade det sig, i alla för mig som bara är 174 centimeter, att problemet inte blev lika stort som jag trodde. Men som sagt, det är inte optimalt.

I köket har vi en fyrlågig spis. Dometic AEC 8555 (130 liter kyl + 35 liter frys), ugn, dubbla 230-uttag, köksfläkt och ett utdragbart skåp som förlänger arbetsytan är andra plus i den ljusa, moderna köksmiljön.

I sittgruppen är det som vanligt i en husbil. Vi sitter hyfsat skönt och har ett visst svankstöd, men inte är det som i soffan hemma inte. Hyttstolarna är vridbara och eftersom bordet kan förlängas med en fiffig vridbar extraskiva blir resultatet bra vare sig det är två, tre eller rent av fem personer runt bordet.  Vi plussar även för en redig taklampa men hade gärna sett ett 230-uttag vid sittgruppen istället för dubbla vid fotändan på ena långbädden. Sittgruppen går att bädda om för nattbruk (200 x 115/80 centimeter).

Husbil:Polar Grizzly

Tittar vi till lastutrymmena är garderobens mått 122 x 56 x 30 (hänghöjd/djup/bredd), automatiskt  lyse är på plats. Det finns en instegsgarderob med droppskåp, åtta överskåp med luftspalter och distansskivor samt en del utrymme för diverse pryttlar ovanför hytten och under sängarna. Två utvändiga lastluckor finns. Tankarnas rymd är 100 liter (färskvatten) och 40 liter spillvatten + 35 liter frostfritt.  Dessutom har Polars husbilar sju års täthetsgaranti. Om det är något vi saknar i den annars digra listan på utrustning är det brandvarnare och brandsläckare. Helt klart kommer Grizzly bli något att bita i för konkurrenterna. Här är det bäddat för succé.

 FAKTA
Polar Grizzly
Pris: Från 835 000:-, provkörd modell 889 000:- (centraldammsugare, multimediaspelare med backkamera och navigator, tv med inbyggd digitalmottagare, värmeväxlare, markis, skinnklädsel).
Chassi: Tvåaxlad.
Motor: Fiat 2,3 liter, 130 hästkrafter, manuell sexväxlad låda
Totalvikt: Max 4 200 kg
Tjänstevikt: 2 800 kg
Yttermått (längd/bredd/höjd): 740/230/260 centimeter
Innermått (längd/bredd/höjd): 570/220/195 centimeter
Antal bältesplatser: 4
Antal bäddar: 2+2

Rulla till toppen