Det finns campingfordon av alla de slag, samt ett och annat guldkorn. I den sistnämnda, förgyllda kategorin finns Carthago Liner for Two 53 L. En husbil där bara det bästa är gott nog.
Vi inleder med chassi och draglina. Den här husbilsmodellen går att få med chassi från två olika tillverkare. Antingen gäller Fiat Ducato i samarbete med Al-Ko, eller som i vårt fall Iveco Daily.
Här har emellertid tillvalslistan varit framme igen ty lilla motorn (156 hästkrafter) och den manuella växellådan har ersatts av 210 kusar och automat.
Trots sitt namn Liner är det ingen mastodont att manövrera i trafik. Okej, den är metern längre än en medelstor husbil men det känns inte. Förhållandevis smidig blir betyget med ett plus i kanten för den framåtlutande instrumentbrädan som gör att man ser körbanan 2,77 meter framför bilen. Vi gillar även säkerhetskomponenterna ESP, ASR, Hill Holder, elektronisk startspärr, assistansdisplay och farthållare.
Innan vi kliver in tittar vi till garage och dubbelgolvskonstruktionen som består av ett centralt genomgående lastutrymme och en djup ”källare” med stor uppställbar lastlucka i bodelsgolvet (se bild). Garaget å sin sida har låg och bekväm lasthöjd och invändigt är det 145 centimeter från golv till tak.
Lastluckorna är utrustade med gasfjädrar, golvet har halkskydd och det finns även lastsäkringssystem och utedusch. I detta utrymme är den maximala lastvikten 450 kilo.
Ibland händer det att vi använder oss av uttrycket ”lika bra som hemma”. Den här gången går vi ett steg längre. För i den här husbilen är det till och med bättre än hemma.
Skinnklädd lounge-sittgrupp med relaxnackstöd smakar mumma. Dessutom är avdelningen kryddad med elmanövrerad tv-schäslong och som pricken över i:et – en 40-tums-tv. Med hjälp av en fotpedal kan bordet skjutas i två riktningar.
Vid soffhörnen finns två exklusiva och belysta vitrinskåp. Köket har mjuka former och en design som sällan eller aldrig går att skåda i en husbil.
Det utdragbara skåpet öppnar för ytterligare arbetsyta samt trollar fram dolda förvaringsutrymmen och källsorterings-kärl. Helt klart inte bara snyggt, utan även användarvänligt. Men var sover man? Jo, i nedsänkbara enkelsängar ovanför hytten.
Bäddarna har 7-zons kallskummadrasser och ett punktelastiskt stötdämparsystem (Carawinx) som är uppvärmt och ventilerande underifrån. Taksängarna är snyggt integrerade med övrig interiör och vet man inte om dem noterar man dem inte. De sänks ned extra lågt och det finns dessutom en praktisk, utdragbar trappa att tillgå.
Avslutningsvis bör det nämnas att även om vi bara har vidrört några få detaljer säger dessa en hel del om Carthago Liner for Two. Kvalitet med stort K är en ledstjärna i hela fordonet. Men smakar det, så kostar det.