
Det finns en mängd olika faktorer som talar för Adria. Husvagnsflottan är diger och den täcker allt från instegs-vagnarna Altea till åretrunt-anpassade Alpina. Andrahandsvärdet står dessutom högt i kurs den dag man önskar byta eller sälja sitt kära fordon.
Återförsäljarnätet är brett, vilket i sin tur bidrar till en förstklassig eftermarknadsservice och reservdelshållning. Dessutom är det slovenska varumärket flerfaldigt prisbelönta inom kriterier som kundnöjdhet, kvalitet, design och innovation.

Innan vi kliver in i testobjektet Alpina 583 LP tar vi en titt exteriört samt läser på bland konstruktionerna som man inte kan se med blotta ögat.
Välrenommerade AL-KO står för chassit och vi noterar även extra kraftiga stödben. På fabriken monterar man det allra senaste inom värmeisoleringsmaterial till sitt eget Thermo-build-system, vilket i klarspråk innebär inga kallraspunkter samt optimerade värme- och luftflöden. Det sistnämnda går även under benämningen Air Flow System där kondensbildningen har minimerats.
Själva karosskonstruktionen är naturligtvis en hel vetenskap att förklara. Vi nöjer oss med att byggnationen lyder under benämningen Comprex som kombinerar träets vridstyrka, polyuretanens hållbarhet samt polyesterns fuktstoppningsegenskaper.

Givetvis testas alla Adrias husvagnar i en klimatkammare innan de levereras till återförsäljarledet. Råder det ett tufft ”klimat” i kammaren? Ja, det kan man lugnt säga. Vagnarna utsätts nämligen för minus 40 grader till plus 60 samt för en luftfuktighet från 45 till 80 procent (mellan 30 och 60 plusgrader) innan de får stämplat och klart att de är godkända. Nog om detta.
Som Husvagn & Camping tidigare har skrivit är det serien Alpina som tillverkaren har lagt mest krut på till 2022. Det handlar i mångt och mycket om helt nya vagnar! Exteriört har de nu fått vindavvisare samtidigt som gasolkofferten har breddats för att förenkla i- och urlyftning av flaskorna.
Nytt på utsidan är även LED-belysningen på bakstammen, de frostade aluminiumdekalerna samt att frontfönstret har linjerats med panoramafönstret.


Interiört har vagnarna fått en mjukare framtoning via rundare ramar runt alla takfönster. De konkava överskåpen är inget nytt för i år, men även dessa bidrar till den minst sagt behagliga interiörens moderna designspråk. Nackstöden har gjorts justerbara och i köket gäller aluminiumprofil med portabla förvaringsdetaljer. Flyttbar är även en laddbar lampa. Till sist har ledningsröret i handfatet blivit grövre samt att golvet i duschen har höjts för bättre avrinning.
Den specifika modellen 583 LP har en främre planlösningskonstruktion som man inte hittar överallt på husvagnsmarkanden. U-sittgrupp är i och för sig knappast någon nyhet, men den är placerad på längden och inte på tvären, vilket är brukligt.
Dessutom påminner soffdelen närmast köket om en schäslong. Det finns helt enkelt inte annat att göra än att ge denna avdelning betyget: hemtrevligt, modernt och nytänkande.
I köket vill vi göra vågen, fast det är svårt när man ensam. Fläkt, mikro- och gasolugn, flyttbara detaljer och en ytterst fräsch finish gör det omöjligt att återkalla leendet.
Vi rundar av med ett annat stort plus i kanten. Då detta är en vagn som kan användas under alla fyra årstider gläds vi åt att toalettutrymmet även kan nyttjas som torkskåp för eventuellt blöta ytterplagg. Handfatet har å sin sida en egen plats intill fotänden på den franska bädden där vi hittar ett nydesignat spegelskåp.
