Affinity Duo: Manlig plåtis

Publicerad: 2024-01-08   Uppdaterad: 2024-01-01

För de allra flesta i Sverige är polska Affinity ett relativt okänt varumärke. Med svenska KABE som majoritetsägare, nytt chassi, större kapacitet och ökad produktion i hemlandet lär de låta tala om sig framöver. Var så säker!

Det är alltid lika kul och spännande att se nya idéer, innovationer och udda planlösningar födas och testas. Hur kommer de att tas emot på marknaden? Blir det flipp eller flopp? 

Bland ”uppkomlingarna” eller för oss relativt nya märken räknar vi numera in Affinity – några som tänker lite utanför den så kallade boxen.

På senare år har de, förmodligen tack vare storägaren KABE (äger 80 procent) blivit högt respekterade och fått komma in i värmen, där de får mäta och jämföra sina krafter med de andra stora drakarna.

Affinity Duo säng
Sängen, som är 132 centimeter bred, i utdraget läge.

Själva vill de kategorisera sig som ”plåtisbyggaren annorlunda”. I sin nya kollektion, som byggs både på Fiat och MAN har vi fastnat för deras sistnämnda toppmodell Duo, vilket i klartext betyder att bilen är avsedd för två.

Redan vid insteget känns detta som ett robust bygge. Inget prål, bara snyggt, modernt avskalat och harmoniskt. Det som är annorlunda är att det inte finns någon traditionell planlösning, typ rak tvåsittsoffa och soffbord.

Istället har de monterat en enkelbädd längs fordonets vänstra sida som med ett enkelt handgrepp görs om till dubbelsäng med måtten 190 x 132 centimeter. Bädden kan naturligtvis även enkelt skjutas in för att skapa mer utrymme i bodelen. Fast det bör poängteras att när den är i ”dubbelsängsformat” är det ändå tillräckligt med utrymme för god passage till det väl tilltagna hygienutrymmet där toa, handfat, separat duschkabin samt förvaringsskåp finns.

Affinity Duo sittplatser
Ingen soffa – utan det är de vridbara hyttstolarna som gäller vid fikabordet.

På motsvarande långsida har tillverkaren fått till garderob och massor av skåp samt stuv- och förvaringsmöjligheter.

Lastutrymmet är minst sagt i världsklass i segmentet och skulle det mot all förmodan inte räcka till kan vi tipsa om att ännu mer förvaring finns såväl under sängen som i garaget.

Med färskvattentank på 200 liter, plats för gasoltuber och förberedd för solpaneler är detta en långfärdsbil, oberoende av campingplatser och serviceställen. Dessutom är den anpassad för vinterbruk med dubbelgolv och isolerad grå- och färskvattentank.

Affinity Duo bak
Inte direkt något garage, men några oömma ting får plats.
Affinity Duo kök
Kompressorkyl – dock på golvnivå.

Hur är då denna plåtis i vägronden? Kort sagt njuter vi av förarmiljön och komforten i stolarna – och motorn, ja den spinner som en katt medan automatlådan växlar silkeslent. Och det finns inte ett uns av skakningar eller vibrationer i ratten.

Det är faktiskt svårt att höra om motorn över huvud taget är i gång eller inte. Det enda ljud vi ytterst diskret kan lyssna oss till är däcken mot vägbanan. Så tyst går den!

Dock har vi vissa invändningar mot mörkläggningsgardinen fram. Den är inte bara estetiskt klumpig och ful, den skymmer delvis sikten (när den sitter nertill) – och det är inte speciellt lyckat. Den kan även flyttas så att den sitter allra högst upp på vindrutan, men är lite knepig att få till.

Affinity Duo luckor
Bra med förvaring trots att det är en plåtis.
Affinity Duo, hygienavdelning
Stilfullt hygienutrymme med dusch.

Förarhytten påminner en hel del om miljön hos VW Crafter, med ergonomisk och lättbegriplig instrumentpanel där allt finns inom räckhåll. Backkamera är ett plus, handbromsen ett arv från varumärkets lastbilsstuk: tryck in, dra, släpp.

Bland finesserna har det applicerats USB/USB-C-uttag, inbyggd tv-hållare (dold i ett överskåp) och mobiltelefonladdare på platta. Mindre bra är det golvplacerade kylskåpet, plus däremot för att det kan öppnas från två håll. Med vändbara stolar fram räcker det lilla sittbordet väl till.

Affinity Duo, el
Elen finns bakom en lucka baktill i bilen.

I det stora hela är Affinity Duo en mycket angenäm och trevlig bekantskap. Det som tyvärr är smolk i glädjebägaren är dels prislappen dels den begränsade lastvikten, 380 kg. Önskvärt vore en tjänstevikt på strax under 3 000 kg, då hade den varit en dräpare i klassen.

Fotnot: Affinity modellåret 2024 finns i olika planlösningar, både med MAN- och Fiat-chassi.

Affinity Duo, faktaruta
Rulla till toppen