Länge hade Polars 590-serie ett fast grepp som den bästsäljande storleken inom de egna leden och det med bred marginal. 2021 ritades emellertid kartan om och såväl 560 som 620 passerade i försäljningsstatistiken.
Huvudorsaken till detta var emellertid inte att intresset för 590-vagnarna hade svalnat utan att de plockades bort från segmentet Edition (färdigpaketerade modeller som säljs till förmånliga priser). En serie som från och med årsmodell 2024 inte längre existerar. Nu är det Original, Selected, Customized samt Black respektive Blue Line som gäller – punkt slut.
För att få lite perspektiv till att storleken har betydelse ska vi blicka tillbaka till camping-säsongen 2022. Då såldes det 117 stycken 620-vagnar. Under det gångna 2023 dippade som bekant hela husvagnsindustrin rejält.
Utan att behöva blanda in dystra siffror kan vi ändå avslöja att 620-serien sålde långt fler än dubbelt så mycket som någon annan vagnstorlek hos Polar. Alltså, inget snack om saken. Det är en storlek som uppskattas av synnerligen många husvagnscampare.
Det finns fem olika planlösningar inom 620-sortimentet och vid sidan av vårt testobjekt gäller: BQD (tvärställd dubbelsäng och vagnsbrett hygienutrymme), FWCA (barnkammarlösning), BFWA (fransk säng och vagnsbrett hygienutrymme) samt BSA som var ny för 2023 med långbäddar och vagnsbrett hygienutrymme. Den sistnämnda är för övrigt en modell som Husvagn & Camping testade i utgåva 11/2022.
Men nu är det således SA som gäller och det i 2023-tappning. En klassiker med stort K och en planlösning som de allra flesta är bekanta med: rymlig U-soffa i vagnens front, det populära vinkelköket i dess mittdel och bekväma singel-bäddar i akterpartiet. Inga konstigheter, bara praktiskt och med skyhög boendekomfort.
Vagnen vi kikar på är en Selected. Det innebär i klarspråk att den utrustningsmässigt klämmer sig in mellan Original och svartvita Customized. Nu är som bekant alla Polarvagnar rikligt utrustade men det är inte ovanligt att mycket vill ha mer – även om det ska klämmas in på, som i det här fallet, 14,7 kvadratmeter.
Jodå, det är en stor och rymlig vagn utan att vara en bjässe som blir näst intill omöjlig att dra efter en vanlig personbil. Smidig är kanske att ta i för den mäter trots allt 827 centimeter inkluderat dragbom. Samtidigt känns vagnen aldrig klumpig. Helt klart ett semesterboende som gärna får stå på Västkusten över sommaren och vid skidbacken under vinterhalvåret.
Att 80 procent av alla Polarvagnar som byggts sedan 1964 fortfarande rullar på vägarna är ett bevis i sig. Det handlar om ett premiummärke där tillverkningsprocess och materialval alltid haft högsta prioritet.
I både väggar och golv finns marknadens tjockaste EPS-isolering på upp till 44 millimeter. Något som håller både kyla och hetta utanför vagnen.
I kombination med ett väldimensionerat värme- och ventilationssystem är det här ett åretruntekipage som husvagnsentusiaster kan lita på. Att varje enskild Polarvagn testas i en klimatkammare där de utsätts för 36 000 liter vatten och stormbyar under en timme (samtidigt som ett fukttest utförs inne i vagnen) gör bara kvalitetsstämpeln ännu bättre.
Innan vi lämnar återförsäljaren för hemfärd får vi frågan från en av deras säljare: Vad tyckte ni bäst om? Svaret var enkelt: Rubbet, helheten!