Knaus Yaseo 340 PX: Nya generationen

Publicerad: 2024-06-04   Uppdaterad: 2024-06-03

För inte så länge sedan (i utgåva 12/2023) satte vi tänderna i multifunktionella Knaus Yaseo 500 DK. Nu är det dags att stifta bekantskap med dess lillebror, Yaseo 340 PX.

Äntligen en husvagn för e-mobilitet. Det är säkert en och annan som tänker i dessa banor. Framför allt om de har en elbil. Som vi i tidigare artiklar har nämnt är det bara att inse att vi går mot allt mindre och lättare fordon – och det gäller inte bara husvagnar utan även husbilar. 

Sedan finns det naturligtvis alltid undantag beroende på tycke, smak och hur fordonet ska användas. Efter några magra år inom husvagnsindustrin, främst gällande innovativa idéer, har pendeln svängt. Nu gnuggas geniknölarna inom de olika varumärkena – och det märks tydligt.

Knaus Yaseo sittgrupp
PX 340 stoltserar med två breda soffdynor på dagtid.

Elektrifierade eller mindre och motorsvagare dragfordon i kombination med alltmer tilltagande miljötänk och kanske enbart B-körkortsbehörighet är faktum som husvagntillverkarna står inför. Adria har lanserat ett par lättviktare.

 Weinsberg har ett gäng lättviktsmodeller medan turkiska Carpento och Hjovagnen är två nytillkomna varumärken som vill vara med och fightas om den växande kundkategorin. 

Vi återgår till vårt testobjekt. Om syskonmodellen 500 DK bjöd på en och annan dold överraskning, visar lilla 340 PX prov på smartness i den högre skolan.

Att kunna erbjuda så mycket, på så liten yta är en konst väl värd att nämna. 340 PX har precis som sin storebror multifunktionella lösningar och självständighet med stort S. Vi pratar frihet som berör. 

Knaus Yaseo säng
På kvällen förvandlas sittdelen till en 156 centimeter bred dubbelsäng.
Knaus Yaseo flyttbara moduler
Ovanför ena soffan sitter två flyttbara plastfack.

Duon är framtagen för just elbilar och mindre dragbilar (låg tjänstevikt och 14 procent avskalad frontyta). Dessutom är de självförsörjande då konstruktionen E.POWER förser vagnarna med ström direkt från dragbilen. 

Vidare är de båda helt gasolfria, det vill säga luftkonditionering, induktionshäll, kylskåp med mera drivs med el. Ingen elbil att dra med? Inga problem. Det går att köpa till ett gasolpaket för 7 000 riksdaler.

Precis som i den större märkeskollegan finns det ingen ”synlig” säng, ty det är en dold binge infälld i väggen som gäller. Hur får du då den att förvandlas från en elegant ribbvägg till att bli en säng?

Knaus Yaseo kök och hygienutrymme
Litet kök och hygienutrymme i vagnens frontparti.

Minns ni de gamla, hederliga sängskåpen som många tonåringar hade i sina trånga enrummare på 80-talet? Den här konstruktionen påminner en hel del om dem. 

Börja med att vika in stolsbenet. Fäll sedan upp bordet och spänn fast det via ett magnetiskt lås på ribbväggen. Därefter krävs bara ett knapptryck och att du drar ”väggen” mot dig. Vips, sängen är på sin plats, och natten är räddad!

Nu är det inte enbart avdelningen för nattbruk som är användarvänlig. Visst, det är en liten vagn men den är emellertid inte avskalad. Det finns faktiskt en mängd godsaker som exempelvis frontkök med induktionshäll och kompressorkyl.

Knaus Yaseo induktionshäll
Induktionshäll – coolt!

Vidare takfönster och brandvarnare, massvis med förvaringsutrymmen i hygienutrymmet samt dubbla garderober: en liten bredvid sängen och en stor med måtten 114 x 59 x 41 centimeter (höjd/djup/bredd) mellan hygienavdelningen och sittgruppen. Soffdynorna mäter 145 respektive 142 centimeter, med andra ord är det gott om utrymme för samkväm. 

Ovanför den ena noterar vi även en fiffig och kul detalj i två mobila fack (se foto). 

Utvändigt har vagnen slät plåt (tillval) och glasfiberförstärkt GFK-tak, viktindikator på dragbommen, lastluckor på karossens båda sidor samt rejäla rangeringshandtag, såväl fram som bak. Med andra ord – slutet gott, allting gott.

Trevligt, fräscht och synnerligen modernt.
Rulla till toppen