Adora är den bästsäljande serien hos slovenska Adria, alla försäljningskanaler världen över inräknade. Ett dussin olika planlösningar står till buds och närapå hälften av dem (fem) är så kallade barnkammarvagnar.
Så även modellen vi kikar närmare på. En vagn som likt sina syskonmodeller har blivit testad i klimatkammare innan de levereras till diverse importörer och återförsäljare. Under extremförhållanden ska de klara av från minus 40 till plus 60 grader samt 45 till 80 procents luftfuktighet för att bli godkända. Inga fuskbyggen här inte!
För inte så länge sedan tog vi oss an Hobbys prisbelönta Maxia 595 KML, vars akterparti kan byggas om till nio olika funktioner/utseenden. Allt beroende på vilken lösning användaren är i behov av just för stunden. Inte riktigt lika många alternativ har den här flexibla familjevagnen.
Men synnerligen smart och användarvänlig är den.
Det är en 2023:a som Husvagn & Camping tar sig an hos Caravanhallen i Haninge och vi börjar med att inspektera ovan nämnda ”kids corner”, den mångsidiga avdelningen i akterpartiet. Det visar sig att det inte är någon konventionell våningssäng som tillverkaren har valt att placera där.
Personligen skulle jag mer vilja kalla det för ett skönt myshäng där det även finns sovplatser för antingen två eller tre barn, beroende på vilken av konstruktionerna ni väljer att använda er av.
Enklaste sättet att beskriva dem är att kika på bilderna här nedanför, men vi försöker oss även på en textad version. På bild 1 ses en soffa plus övre säng (den vilar på klossar och vill ogärna ha mera än 70 kilos belastning). På den andra bilden har nederdelen av soffmodulen dragits ut, vilket ger två bäddar nedtill och en upptill. Till sist den tredje bilden där överslafen har lämnat klossarna för en stund och både mys- och lekhörna trollats fram.
Vårt första intryck av avdelningen blir finurligt, innovativt och troligtvis mycket uppskattat av den yngsta generationen. Det bör också nämnas att det finns stege, lättborttaget teleskopbord och två fönster intill bäddarna.
Sova kan resenärerna naturligtvis även göra i den bäddbara soffan i vagnens centrala del. Fast allra helst och dessutom bäst lär ni ligga i den franska bingen längst bak. En komfortsäng som har utrustats med ställbar huvudända samt EvoPore-kallskumsmadrasser som har ett naturligt skydd mot lukt, bakterier och statisk elektricitet.
Granne till bingen är hygienutrymmet. Inte det charmigaste, men väl fungerande med duschmöjlighet, nedfällbart och platsbesparande handfat, fönster för ventilation samt stång i taket som gör att platsen kan användas som torkskåp.
På tal om ventilation: alla möbelmoduler i vagnen är konstruerade så att optimal luftgenomströmning kan ske.
Avslutar med ett varv runt den drygt åtta meter långa vagnen. Dubbla lastluckor gillar vi. Då blir det enklare att komma åt persedlarna. Aluminium-fälgarna ger vagnen ett lite tuffare utseende och Continentaldäcken tackar vi mer än ja till. Taket är glasfiberförstärkt och sidokjolarna av aluminium, medan vagnens frontparti har ABS-plast och vindavvisare som hjälper till att hålla ned luftmotståndet och därmed även bränsleförbrukningen.
Bakstammen är i sin tur försedd med multifunktionell LED-belysning. Kraftiga rangeringshandtag finns i vagnens alla hörn och lättåtkomliga stödbensskruvar likaså. Till sist är entrédörren försedd med papperskorg och fönster, och direkt innanför densamma finns tillgång till instegsgarderob.