Det finns mycket på tillvalslistan när du ska beställa en ny husbil eller husvagn. Formsydda, ljusa mattor hör dit. Som nya är de väldigt fina, men sällan efter ett par säsonger. Kaffe, te och spill från matlagningen har gett fläckar som aldrig går bort.
Vem skulle lägga in en nästan vit, enfärgad heltäckningsmatta hemma i köket?
Idag finns det många företag som specialiserat sig på att sälja mattor till campingfordon i allmänhet och husbilar i synnerhet.
Det finns ofta färdiga mallar till de vanligaste modellerna och du kan välja färg och köpa direkt på nätet eller beställa hem prover för att försäkra dig om både nyans och kvalitet.
Vi lyckades inte hitta någonting som passade vår smak utan valde en helt annan, men mer komplicerad metod.
Istället för en vanlig heltäckningsmatta beställde vi en vävd matta i en butik i närheten. Redan beställningen blev lite speciell eftersom den matta vi ville ha bara fanns i bestämda mått.
Det här hade försäljaren varit med om tidigare. Vi hämtade in de gamla mattorna från husbilen samtidigt som säljaren markerade mattans mått med tejp på golvet. Det blev en stunds pussel innan alla bitar var på plats.
På en vävd, mönstrad matta måste ju alla delar ligga rätt om slutresultatet ska bli bra. Nästan alla husbilsmattor är langetterade, det vill säga kantade med en tät söm. Det fungerar bra på tjockare mattor, framför allt om de har en stadig baksida.
– Men på en vävd matta är risken stor att langetteringen drar ihop kanten så att mattan inte ligger snyggt på golvet, berättade säljaren och föreslog istället att vi skulle limma kanterna.
Dessa måste skyddas på något sätt, risken är annars stor att de fransar sig. Fördelen med limning är också att det är ett enkelt gör det själv-jobb. Nåja, kanske inte enkelt, men i varje fall möjligt.
Efter några veckor levererades mattan. Det blev lite av julafton att lägga ut den på golvet hemma och börja pussla med de gamla mattbitarna. Hur var det vi tänkte?
Vi gjorde de två minsta mattorna först. På toaletten och framför sängarna fanns två mattor som inte syntes så mycket och eventuella missar skulle bli enkla att dölja.
Inledningsvis markerade vi måtten på den nya mattan med nålar på framsidan. Metoden kasserades snabbt. Risken var för stor att några nålar skulle ramla bort under arbetet och då hade det blivit det svårt att få till alla runda hörn och ojämna kanter.
Istället vände vi på mattan, använde de gamla bitarna som mall och ritade av dem med en kraftig tuschpenna på avigsidan av den nya mattan. Vi kontrollerade förstås först att färgen inte gick igenom.
Konsekvent lade vi till några millimeter på mallarna eftersom den gamla mattan inte låg tajt mot väggarna någonstans.
Däremot valde vi att följa formen exakt, vilket var ett misstag. Hörn och avslutningar hade blivit snyggare med skarpa vinklar. Med en kraftig sax klipptes de nya delarna med ungefär 25 mm marginal för limningen. Efter det gjorde vi hack och urtag för alla runda kanter och hörn.
Här gällde det att ha tungan rätt i munnen och vara noggrann. Om klippen hade blivit för djupa hade det varit risk att mattan skulle fransa sig.
Vi använde traditionellt kontaktlim längs kanterna, dels för att vi litar på att limmet inte släpper med tiden, men även för att det är snabbare att arbeta med.
Nackdelen är att det inte går att justera vikningen om den blir fel och – naturligtvis – lukten. Se till att fönster och dörrar står öppna under arbetet. Ta några kanter i taget.
Kontaktlim beter sig annorlunda på tyg jämfört med andra material så testa tekniken på några överblivna matt-bitar först. Min erfarenhet är att limmet bara behöver torka några minuter innan du kan börja vika in kanten.
Det här är ett avgörande steg för slutresultatet.
Tänk igenom var du ska börja. Det kan vara klokt att först ta alla skarpa ytterhörn innan du fortsätter med runda hörn och raka linjer. I vissa fall kanske man kan använda den nya mattans befintliga kantning till delar av de raka linjerna.
Under bordet i sittgruppen hade den ursprungliga mattan en skarv mot soffan med bilbälten. Nu passade vi på att flytta den 90 grader. Då döljs skarven av bordsbenet och stör mindre, eftersom passagerarna sällan sitter i sidosoffan.
Tidigare var mattan grovt tillskuren mellan de främre stolarna. Nu ligger den tätare mot dem och täcker dessutom kanten mellan förarstol och handbroms.
Mattan i hytten är så lång att den går in under bodelsmattan. Det fungerar väldigt bra då den är betydligt tunnare än originalet.
Det här innebär många fördelar: Mattan blir lättare att lyfta ut, samtidigt som strukturen gör den enklare att dammsuga. Golvvärmen tränger igenom bättre när mattan är tunnare. Men viktigast, den ser inte smutsig ut redan efter en dag på väg och dessutom har vi fått en mer personlig husbil.
FAKTA
Pris: Vävd matta, 6 000 kronor.
Arbetsredskap: Kontaktlim, engångspenslar, bra sax och brytbladskniv. Eventuellt täckpapp eller liknande för att göra mallar om du inte kopierar originalmattorna. Om du väljer en annan typ av matta rekommenderas langettering.