Här förbjuds dieselmotorer 2025

Publicerad: 2016-12-05   Uppdaterad: 2016-12-05

Under mötet ”C40 Mayors Summit” i Mexico City nyligen, beslutade sig fyra länders borgmästare för att förbjuda dieselmotorer. Städerna är Paris, Madrid, Aten och Mexico City där dieselmotorer ska förbjudas för att förbättra luftkvaliteten. Förbudet ska införas 2025. De senaste åren är det flera storstäder som brottas med stora miljö- och hälsoproblem på grund av...

Under mötet ”C40 Mayors Summit” i Mexico City nyligen, beslutade sig fyra länders borgmästare för att förbjuda dieselmotorer.

Städerna är Paris, Madrid, Aten och Mexico City där dieselmotorer ska förbjudas för att förbättra luftkvaliteten. Förbudet ska införas 2025.

De senaste åren är det flera storstäder som brottas med stora miljö- och hälsoproblem på grund av luftföroreningar. En del dagar har läget varit så akut att man helt enkelt stängt av all biltrafik eller halverat den genom att omväxlande tillåta jämn eller ojämn slutsiffra i registreringsnumret.

Dieselmotorer har pekats ut som en starkt bidragande orsak till dålig luftkvalitet i storstäderna, både hos personbilar och stadsbussar/lastbilar. Flera fristående undersökningar har visat att dieselmodeller i praktiken släpper ut långt över de utsläppsgränser som avgasreglerna tillåter, speciellt när det är kall väderlek.

Några förbud mot dieselbilar i Sveriges städer har inte planerats, ännu, men de kan komma. Transportstyrelsens förslag, som lämnades för mindre än en vecka sedan, föreslår två nya miljözoner för personbilar.

Miljözon klass 3 skulle kunna införas i städer som till exempel Stockholm och utesluta alla fossildrivna fordon. Bara eldrivna fordon skulle tillåtas. Om Transportstyrelsens utredning leder till beslut kan det ganska snart innebära ändrade regler för vilka bilar som kan användas i stadskärnan, i många svenska städer.

För speciellt de svenska bilägarna är omsvängningen svår att förstå, då det under de senaste tio åren varit snåla dieselmotorer som framhållits som bra med sina låga CO2-utsläpp. Att fasa ut de cirka 1,5 miljoner personbilar med dieselmotorer som rullar på svenska vägar idag kommer att ta många år.
– Vi borgmästare har tidigare sagt att klimatförändringen är en av de största utmaningarna vi står inför. Idag lägger vi till att vi inte längre kan tolerera luftföroreningar och hälsoproblem och de dödsfall som det innebär – speciellt för våra mest utsatta medborgare. För att lösa stora problem som luftföroreningar krävs djärva åtgärder, och vi uppmanar bil- och busstillverkare att ansluta sig tilloss, säger Anne Hidalgo, borgmästare i Paris och ny ordförande för C40 Cities Climate Leadership Group.

Rulla till toppen