Även nyare dieselbilar kan förbjudas i miljözonerna

Publicerad: 2017-11-20   Uppdaterad: 2018-01-10

De nya miljözonerna som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill införa i Stockholm har väckt mycket debatt. I vissa delar av staden är tanken att äldre bensin- och dieselbilar inte längre ska vara tillåtna. Målet är att förbättra luftkvaliteten. Hittills har nyare dieselbilar som klarar de senaste utsläppskraven (Euro 6) varit undantagna i miljözonerna. De skulle alltså vara tillåtna...

De nya miljözonerna som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill införa i Stockholm har väckt mycket debatt. I vissa delar av staden är tanken att äldre bensin- och dieselbilar inte längre ska vara tillåtna.

Målet är att förbättra luftkvaliteten.

Hittills har nyare dieselbilar som klarar de senaste utsläppskraven (Euro 6) varit undantagna i miljözonerna. De skulle alltså vara tillåtna även i fortsättningen, och det är den informationen som många bilköpare får när de står i bilhallen och som också branschorgsanisationen Bil Sweden har gått ut med.

Men nu öppnar Daniel Helldén för att förbjuda också Euro 6-bilar. Det är dock oklart när det förbudet skulle träda i kraft – om det blir verklighet. Han vill utreda vad som behöver göras för att nå kraven på luftkvalitet i Stockholm.

”Även nya dieselbilar är värdelösa. Euro 6-bilar släpper ut mellan fem och sex gånger mer utsläpp på gatorna än i testerna. Vissa av Volvobilarna hade 15 gånger mer utsläpp. Det är ett problem”, säger Daniel Helldén i en intervju med Svenska Dagbladet.

Han hänvisar då till ett test som auto motor & sport genomfört tillsammans med oberoende Emissions Analytics. Testet visade att Volvos flaggskeppsmodell, XC90 D5 AWD, släppte ut 15 gånger mer kväveoxider i verklig trafik än i testlabbet.

Daniel Helldén råder alla som har en dieselbil att inte köra i innerstan, och att istället köpa en bensin- eller elbil.

Rulla till toppen