– Att vi når rekordnivån från 2018 redan efter tre kvartal är fantastiskt. Vi ser en trend som bottnar i ett starkt intresse för Sverige som resmål och camping som semesterboende, säger Peter Jansson, tf vd på branschorganisationen SCR Svensk Camping.
Samtidigt som branschen ser tillbaka på ytterligare en stark sommarsäsong förbereder sig många av Sveriges campingplatser för en ny vintersäsong. Det är en säsong som blir allt populärare bland gästerna och som växt rejält de senaste åren.
Mellan 2018 och 2019 ökade gästnätterna under december till april med 13 procent, till 1,9 miljoner. Det ökade husbilsanvändandet är en av anledningarna till att fler upplever den svenska vintern med campingplatsen som bas.
– Branschens långsiktiga investeringar i boende, kvalitet och i marknadsföring har gett resultat. Intresset är stort, det ser vi inte minst i att vårt digitala förmåns- och incheckningskort nu har 250 000 användare. Nu ser vi med stor tillförsikt fram emot ett 2020 som har alla möjligheter att bli ytterligare ett toppår
för svensk turism och för svensk camping, avslutar Peter Jansson.