Företag väljer camping

Publicerad: 2020-07-02   Uppdaterad: 2020-06-22

I dessa coronatider är det tufft för hotellbranschen, men för landets ledande campingkedja First Camp har det visat sig att många företag söker sig till campingarnas företagsboenden.

– En unik fördel med camping är att gästen har sitt eget boende. På så sätt kan man praktisera social distansering, utan att behöva kompromissa med sin bekvämlighet, säger First Camps vd, Johan Söör.

Byggföretag och bygg-entreprenader, försäljare och sjuksköterskor – i stugorna på First Camp råder det inte brist på gäster, tvärtom. Den senaste tiden har antalet bokningsförfrågningar från företag ökat med över 25 procent, jämfört med en normalvecka. 

Samtidigt som den rådande situationen slår hårt mot många hotell, märker First Camp att efterfrågan på
stugboende i citynära naturmiljöer ökar. 

–Visst har vi också haft en del avbokningar på grund av inställda evenemang, men det märks att andra typer av verksamheter ser fördelarna med stugboende när de arbetar på annan ort, säger Johan Söör.

Campingkedjan har alla sina 44 destinationer öppna, och de erbjuder nästan 1 500 stugor över hela Sverige, från Malmö i söder till Luleå i norr. 

De har även vidtagit en rad åtgärder, för att gästerna ska känna sig trygga under den pågående pandemin. Exempelvis städas många gemensamma utrymmen dubbelt så ofta. 

Företaget följer myndigheternas riktlinjer och bevakar frågan löpande.

– Vi känner med alla de företag i besöksnäringen som drabbas hårt av nuvarande situation, men det känns bra att vi kan erbjuda arbetstillfällen, avslutar Johan Söör.

Rulla till toppen