Storaffär inom svensk besöksnäring

Publicerad: 2021-05-24   Uppdaterad: 2021-05-20

United Camping-koncernen, Skandinaviens största campingkedja, förvärvar lite drygt 50 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB. Därmed befäster de sin ledande position inom svensk besöksnäring, med stora tillväxtambitioner framöver.

Koncernen bedriver sin campingverksamhet under varumärket First Camp och har idag 45 destinationer i Sverige och Danmark.

Grönklittsgruppen driver å sin sida en skiing & outdoor-del via skidanläggningarna i Orsa-Grönklitt och Tänndalen samt Orsa rovdjurspark, och har även nio campingar i Sverige. Tillsammans omsatte First Camp och Grönklittsgruppen drygt 750 miljoner kronor 2020.

–Grönklittsgruppen har många fina anläggningar och vi är mycket nöjda med att United Camping-koncernen nu blir huvudägare i bolaget. De senaste fyra åren har vi investerat cirka 300 miljoner kronor för att bygga ut och förbättra våra campingar i First Camp, med framgångsrikt resultat. Vi ser en stor potential att göra investeringar även inom Grönklittsgruppen, säger Johan Söör, vd för First Camp.

Rulla till toppen