Skandinaviens två största kedjor går samman

Publicerad: 2021-09-29   Uppdaterad: 2021-09-22

Sveriges och Skandinaviens två största campingkedjor – First Camp och Svenska Campingpärlor – går samman. Totalt får den samlade kedjan 55 destinationer och en omsättning ett normalår på uppemot 700 miljoner kronor.

Nu inleds nästa kapitel i branschens utveckling när First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive nio destinationer, går samman.

Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor. Transaktionen värderar Svenska Campingpärlor AB till 320 miljoner kronor på skuldfri basis.

–Vi ser mycket fram emot att få välkomna Svenska Campingpärlor och alla dess medarbetare in i First Camp-familjen. Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 miljoner kronor i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, och alla gäster kommer att kunna tjäna poäng genom vår populära bonusklubb First Camp Club”, säger Johan Söör, vd för First Camp och United Camping-koncernen.

I Svenska Campingpärlor AB ingår bland annat femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele, Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen, samt Sunne camping & sommarland. Det senaste räkenskapsåret, 2019/20, hade företaget en omsättning på cirka 143 miljoner kronor.

Rulla till toppen