ADRIA HUSVAGN

SPÄNNANDE NYHET I MINIVAGNEN LITE
Husvagn & Camping sticker fram hakan och menar att slovenska Adria har den klart mest spännande nyheten på husvagnssidan – alla märken inkluderade. Det handlar om en liten, smal rackare (200 centimeter) som heter Aviva Lite 360 DK. En helt ny produkt som troligtvis är marknadens minsta vagn som är utrustad med våningssäng.
Den är utan gasoldrift, har slät glasfiberkaross, tuffa aluminiumfälgar och en omritad bakstam – men det mest anmärkningsvärda hittar vi interiört där flera möbelmoduler är portabla, exempelvis våningssängen. Istället för överskåp har vagnen en mängd flyttbara boxar.
I samband med pressvisningen noterade vi även den smarta ”gasolboxen” som utan två gasoltuber nu rymmer tvättlina och plastboxar för diverse oömma ting.
Någon riktig säng finns inte för de vuxna utan det är bäddbar sittgrupp som väntar dem. 360 DK kommer att marknadsföras som en renodlad sommarvagn eftersom den saknar värmekälla.
Ny är även Aviva 422 PY som har en udda och synnerligen öppen planlösning med stort fönster bak och soffa längs ena väggen (kök, toa och garderob mitt emot). Längst fram finns en tvärställd dubbelsäng. Långbäddsvagnen Alpina 750 HT gör comeback efter tre års frånvaro. En baddare med frontkök, dubbla soffor, vagnsbrett hygienutrymme bak och smarta, portabla smådetaljer. Till sist erbjuds nu Adora 673 PK (modellen med dubbla entrédörrar) med tandemhjul.
KABE HUSVAGN

STORA FÖRÄNDRINGAR BÅDE IN- OCH UTVÄNDIGT
KABE bjuder på en hel del spännande med stora förändringar både interiört och exteriört. Ädelsten-, Royal- och Imperial-husvagnarna får nya överskåp, naturligtvis med inbyggd belysning som framhäver den mjuka formen.
Serien Estate får i sin tur omarbetade överskåp vilket innebär nya luckor med träkantlist och svart rand. Lägg även till en nydesignad invändig taklucka samt två nya dynkollektioner. Lyxiga Imperial förses med en ny stilren exteriör där dekoren trycks direkt på plåten, vilket ger unik linjeföring och extra hållbara färger. Royal och Ädelsten uppdateras också med ny exteriör dekor.
Den svenska tillverkaren har lagt stort fokus på design och inredning i de egentillverkade snickerierna. 2024 fortsätter utvecklingen av den interiöra färgskalan med en ny träfolie, Atlas Zeder, med mättade bruna toner som accentueras med ljusare färger på golv, köksluckor, bord och bänkar.
Nya kollektioner gällande gardiner och dynklädslar presenteras och de binder samman boendemiljön. Bland annat ses Lancaster i artificiellt läder med en yta av PU och en baksida gjord av återvunnet läder. Materialet är mjukt, slittåligt och enkel t att hålla rent. Lanseringen av detta är ytterligare ett steg i KABE:s arbete med hållbarhet. En exklusiv köksblandare med metallhandtag lanseras i samtliga modeller med undantag för Estate.
Som första tillverkare erbjuder KABE även ett enkelaxelchassi med en totalvikt på 2 300 kg. Produkten är framtagen i samarbete med Knott. Med detta chassi erbjuds kunden högre lastmöjligheter med fortsatt goda köregenskaper. Det kommer att finnas i längderna 600–630 i serierna Ädelsten, Royal och Imperial.
Dessutom utökas sortimentet. I Ädelstenserien finns nu möjligheten att välja en sovrumslösning med centrerad dubbelsäng längst bak. Denna variant går också att få i Ametist 560 GLE, Safir 600 GLE och Onyx 630 GLE.
Även Royal- och Imperial växer via modell 740 CTDL som finns i flexline: E2, E5, E8 och E9. Vagnen har ett stort vinkelkök och en rymlig soffa för stora sällskap. Därtill även den exklusiva badrumslösningen med duschkabin – placerad längst bak längs med vagnens sida.
EURA MOBIL HUSBIL

KORT PLÅTIS MED ENKELSÄNGAR
Chassibristen gäckar alltjämt den tyska tillverkaren som fortsätter att bygga sina husbilsmodeller på Fiat som huvudmärke. Vissa utvalda modeller görs också på MB. Nu kommer en ny inredning och design som kallas Natural Heritage i halvintegrerade Profilia.
Vi noterar 150 hästkrafter med automat som standard och AL-KO-chassi med 17-tums aluminiumfälgar. Ett elegant ekipage med god komfort ombord. Med väl beprövad förarmiljö och pilotstolar från Aguti.
Det som skiljer markant från tidigare upplagor är den udda inredningen med fokus på praktiskt och snyggt naturmaterial där färgtonen går i grått och något mörkare träsnickerier med svarta inredningsdetaljer. Tillsammans med snygg och diskret belysning längs överskåpen skapas en trevlig och ombonad miljö med face-to-face-sittgrupp.
Den nydesignade köksenheten med grå bänkskiva, tvålågig spishäll, vask, kran och kryddhylla ger en harmoni på ett trivsamt och smakfullt sätt. Väl genomtänkt är det också med köksfläkt och ett smalt och högt placerat kylskåp. Allt sammantaget har ingenjörerna dessutom trollat fram bättre arbetsyta och förvaring.
Hygienutrymmet med sitt färgglada blommiga mönster på ena väggen är lite udda, men samtidigt kul och vågat. Det ger absolut en extra twist och förstärker den lekfulla känslan. En smart detalj är ett öppningsbart fönster gömd bakom badrumsspegeln.
Långbäddar (203 x 83 centimeter) med bekväma madrasser bak. Sovrummet kan också delas av med hjälp av skjutdörr, praktiskt om ni vill vara i fred eller byta om. I Profila T-klassen med MB duggar också nyheterna tätt med bland annat drop-down-säng, Aldes vattenburna värme och 19,5-centimeters dubbelgolv med förvaring – vilket gör att bilen är både välisolerad och vinteranpassad.
Inom plåtisarna har de gjort få, men ändå klara förbättringar med bland annat en förstärkning av mekanismen till solluckan samt ett nytt uppfällbart tak (på utvalda modeller). På nyhetsbordet i övrigt introduceras även nya tygklädslar inom den samlade portföljen.
DREAMER HUSBIL

SVÄNGBAR VÄGG OCH GARDEROBSYSTEM

Den franska drömfabriken spottar ut populära modeller titt som tätt, men till det nya modellåret finns inte några större överraskningar. Chassitillverkarna Fiat och Peugeot har förvisso fått sällskap av Ford, nu byggd på nya Transit 2T, (598 centimeter) vilken lanserades i Frankrike redan förra året och som nu även finns på export.
Det som sticker ut är bilens moderna inredning, design och bakgrundsbelysning. Utöver massor av förvaring finns ”DUO`SPACE”, det vill säga svängbar vägg för toalett och dusch. Vit kaross är standard. Kan som tillval levereras i azurblått.
Modellen D 51 har tvärställd säng bak (190 x 140 cm), framtill en bäddbar dinette avsedd för en person. Dessutom släpper tillverkaren ”Trail”, som är en sportigare upplaga i serien D51 Select. Efterlängtad comeback gör Living Van (Fiat 636 centimeter) med sin lite udda planlösning: tvärställd dubbelsäng som uppfälld ger ett stort rymligt vardagsrum.
Här finns också det fiffiga och prisbelönta ”MODUL`SPACE” – ett garderobsystem som fälls in i duschutrymmet under färd. I den samlade kollektionen ingår tre serier och 14 olika modeller: från minstingen 541 till fullstora 636 centimeter. Vissa av dem går att få med pop-up-tak.
RAPIDO HUSBIL

MÄNGDER AV UPPDATERINGAR
Två nya förstärkningar: C55i och C86i, båda helintegrerade och kompakta (672 respektive 699 centimeter), i den så kallade A-klassen är nyheterna från Rapido. Modellerna har fått en ny front som innebär ett mer modernt, lyxigare och sportigare utseende.
Ytterligare tre nya spelare i Rapidos laguppställning är plåtisen V65 XL, kompakta C03 och lågprofilserien 606 F. Företaget har även lagt stort fokus på sin 6F-serie, som liksom C-serien byggs på Peugeot med Fiat som tillval. Det som sticker ut är en ny makeup med uppdatering av möbelstilen Luceo och nya textilier. Exteriört en ny huv med uppvärmt Skyview panoramatak.
Nya 606 F är 669 centimeter med längsgående soffor på vardera sidan och nedfällbar säng. Hygienutrymmet är placerat längst bak och däremellan ett kök med stor 156-liters kyl.

Kompakta C03 är halvmetern kortare och kan bli en utmanare till konkurrenterna. Rapido tycker nämligen att sexmetersbilarna med tvärbädd bak är för korta i rocken och har gjort sin variant två decimeter längre. Det innebär att de får plats med en vanlig garderob, ett större kylskåp och lämpliga trappsteg istället för stege till den en och en halv meter breda sängen bak.
Plåtisen V65 XL byggs på Peugeot Boxer (Fiat som tillval) och är en så kallad familjemodell med fyra sovplatser: nedfällbar dubbelsäng och tvärbädd för två personer bak. Den har också Rapidos patenterade svängbara garderobsystem, som infällt ryms i duschutrymmet.
Bland övriga nyheter i korthet har halvintegrerade C55 nu en 140-liters kompressorkyl i stället för den mindre 85-literskylen, vilket helt går i linje med syskonbilen C55i (A-klassen). Utöver en mängd uppdateringar i modellprogrammet kan nämnas att C-, 8F- och 80dF-serierna också fått nya snygga bakljus. Allt för att se bättre ut!
ITINEO HUSBIL

FLIRTAR MED FAMILJER
Rapidos instegsmärke Itineo har tre olika programserier: Cozi, Famili Compact och Famili. Tillökning har skett i den förstnämnda halvintegrerade serien genom PS 700 (699 centimeter), som är en välskapt produkt som flirtar med familjer då det är en så kallad barnkammarmodell.
Därmed finns det nu fyra olika halvintegrerade varianter att välja på. Tillsammans med varumärkets helintegrerade serier är nu antalet olika modeller uppe i elva – i storleksspannet 599 till 742 centimeter.
KARMANN MOBIL HUSBIL

KORT PLÅTIS MED ENKELSÄNGAR

Modellen Davis 600, (den korta Fiat Ducato) erbjuder nu två enkelsängar bak. Tidigare var detta endast möjligt i de längre basfordonen. Sängarna är 175 centimeter på förarsidan och hela 203 centimeter på passagerarsidan. Båda bäddarna går att fälla upp för att få bättre åtkomst till förvaringsutrymmet under.
Trots bilens begränsade mått är det gott om stuvutrymme; det finns vägghängda skåp och garderob under den ena bingen. Planlösningen är annars den klassiska i en plåtis med rak tvåsittssoffa, utdragbart bord och vändbara pilotstolar fram.
Köket har tvålågig spis, diskho och Dometic-kylskåp framtill på köksmodulen. Kökslådorna är breda och djupa med förvaringsutrymme för mat och husgeråd. Toaletten och tvättstället kan fällas undan för att ge bättre utrymme i hygienutrymmet där det även finns dusch. 600:an kan också beställas med pop-up-tak, då kan fyra personer sova i bilen.
ADRIA HUSBIL

MED CAMPINGBILSKONCEPT I SITT SORTIMENT
Två nya robusta modeller, Twin Max 680 SLB och 680 SGX, är årets stora nyheter från Adria. De båda är 684 centimeter långa och byggs på MAN TGE, med 180 hästkrafter och automat. Planlösningen följer den klassiska mall 1A, med rak tvåsittsoffa, vändbara framstolar, stort matbord med svängbar bordförlängning, kylskåp (138 liter), 190 cm i ståhöjd, kombinerad toa/dusch, vask och spis med två brännare. SLB-modellen har vikbara enkelsängar alternativt maxibädd bak, medan SGX har elektrisk höj- och sänkbar dubbelsäng bak.
Slovenerna ger sig även in i campingbilkonceptet, vilket är en glädjande nyhet för alla som gillar lätta, smidiga mindre fordon utan fast sanitet.
Den ena byggs på Renault Trafic med automatlåda. Här finns klassisk planlösning och manuellt uppfällbart pop-up-tak. I mångt och mycket är modellen identisk med VW:s väl beprövade motsvarighet California och MB:s exklusiva Marco Polo. Den andra modellen är en Citroën Space Tourer som även den har automatlåda och manuellt uppfällbart tak.
Bilens stora fördel är att den kan användas både som transportbil för fem personer och som campingbil avsedd för två. Den är utrustad med ett antal väskmoduler som består av vask, vattenkran, kylbox med mera. Dessa kan stuvas in i och ut ur bilen, allt efter behov.

KABE HUSBIL
NU MED FÖRDELAKTIGT SERVICEAVTAL

Ny exklusiv helintegrerad husbil, ny exteriör och interiör design samt en rad tekniska uppdateringar. Det är i korthet vad KABE bjuder på modellåret 2024.
På Elmiamässan var det premiär för deras i790 LQB i Crown- och Imperialutförande. Den nya treaxlade bjässen är byggd på AL-KO-chassi med queenbed bak, nedsänkbar dubbelsäng över framstolarna, bäddbar dinett, separat toalett och dusch, vinkelkök och L-soffa.
Hela det samlade 2024-programmet har fått ny exteriör och interiör (ljus färgton på folie och laminat på bland annat överskåp, badrum, arbetsbänk och golvytor). Dessutom finns här nya kollektioner och färgval på textilier. Inom området teknik och utrustning noterar vi bland annat ett större litiumbatteri, en tystare AC i bodelen, och ny blandare.
På Crown- och Imperial-modellerna ökar de hjulens spårvidd med cirka 3 cm på varje sida med så kallade ”spacers”, vilket ger ökad trygghet, men framför allt förhöjer själva körupplevelsen, menar tillverkaren i Tenhult.
En annan spännande och trevlig nyhet, inte minst för kunderna, är att KABE, nu som enda varumärke i Sverige, erbjuder MB:s standardprodukt Service Complete. Den inkluderar service, förlängd nybilsgaranti och slitdelar. Serviceavtalet gäller i fyra år eller upp till 4 000 mil (det som inträffar först) och har ett kundvärde på motsvarande 17 000–25 000 kronor, inklusive moms, beroende på modell.
AFFINITY HUSBIL

UDDA PLANLÖSNING PÅ MAN
Polska Affinity lanserar Duo, en ny toppmodell byggd på MAN-chassi med 177 hästkrafter och automat. Modellen har allt annat än en traditionell planlösning. Istället har ingenjörerna placerat en enkelsäng längs fordonets vänstra långsida, som med ett enkelt handgrepp görs om till en dubbelbädd med måtten 190 x 132 cm, vilket skapar ett större utrymme i bodelen jämfört med många andra plåtisar i klassen.
Även i utfällt sängläge är det fri passage till en stor toalett med handfat, skåp och duschkabin längst bak i fordonet. På motsvarande långsida är det en vägg med diverse skåp, garderober och förvaringsmöjligheter.
Ytterligare plats är det i överskåpen, under sängen och i garaget. Bland finesserna finns USB/USB-C-uttag, laddare till mobiltelefon på platta, inbyggd tv-hållare (dold i ett överskåp) med utdragbar vinkelarm för bekvämt tittande i sängen. Köksdelen består av spis med två brännare, vask och ett golvplacerat kylskåp (70 liter) som kan öppnas från två håll och vändbara framstolar med soffbord framför.
Bilen är 6,84 meter lång med en tjänstevikt på 3 120 kg, och kan lasta 380 kg. Den är anpassad för vinterbruk, har dubbelgolv och isolerade grå- och färskvattentankar.
SUNLIGHT HUSBIL

MODERNARE OCH SPORTIGARE LOOK

Det unga tyska varumärket Sunlight får en mer modern och sportigare look i sitt samlade sortiment. Med ny och progressiv design vill varumärket förstärka sin status och sitt anseende i instegssegmentet.
De stora förändringarna utvändigt är det breda och läckra LED-bakljuset som täcker hela bakpartiet, och att logotypen på flankerna har tagits bort. Nu finns endast palmlogon kvar. Invändigt har nya materialval och snickerier tillkommit i färgkombinationerna Black Flow, Cozy Cottage och Dyna White – som kunderna kan välja mellan.
På detaljnivå har det gjorts uppdateringar gällande överskåp, krokar och beslag. Via tillvalslistan kan samtliga modellserier (utom plåtisarna) få den nya komfortdörren (63 cm bred) med integrerat fönster och förvaringsfack.
Plåtisen Cliff, modell 590 med tillägget Adventure Edition, byggs på Ford (598 centimeter). Utöver den kraftfulla motorn på 170 hästkrafter är den en tuffing i segmentet med fyrhjulsdrift. Svart och syndigt snygg är den tänkt att locka köpare som älskar utmaningar och körningar offroad.
ERIBA HUSVAGN

SPECIALVAGNAR MED RETROSTIL
Retrovagnen Eriba Touring kommer nu i tre nya färgglada specialutgåvor: ”Nugget Gold”, ”Tango Red” och ”Harbour Blue” – vilket förstärker retrolooken ytterligare. Två nya planlösningar tillkommer i Touring (630 och 642) – som är mer rymliga och perfekt anpassade för familjer (upp till fem bäddar), och kan erhållas med tillvalet pop-up-tak.
Eriba är ett varumärke med karaktär, karakteristisk designad med aerodynamisk karossform och runda, kromade baklyktor. Husvagnens ljusa sidor, både fram och bak, har ett fräscht och elegant utseende som kompletteras av rostfria stötfångare, lättmetallfälgar och ett krompaket som standard. Den populära modellserien har varit i produktion sedan 1957 och väcker alltid stort uppseende och gillande bland mässbesökare för sin fräcka attityd.
Tillverkaren med sin träffande slogan ”Anything but ordinary” har heller inga planer på att ändra ett vinnande koncept men lägger gärna till någon modern twist i sin portfölj lite då och då, här kallas den edition. De nya specialutgåvorna finns tillgängliga inom hela sortimentet, från lilla, kompakta 310 till rymliga 642.

ROLLERTEAM HUSBIL

FYRA VERSIONER AV KRONOS
Italienska Roller Team som byggs på Ford och i samma fabrik som systermärket CI, är ett av flera välkända varumärken som ingår i franska Trigano Group. På kort tid har detta blivit ett populärt fabrikat i hela Europa och faktiskt marknadsledande i hemlandet.
Italiensk design, snygga materialval och att husbilarna är välutrustade redan från start samt har konkurrenskraftiga priser är det som utmärker. Väljer du någon av kampanjbilarna ingår bland annat solceller, automat och backkamera i standardutrustningen. När det gäller den svenska marknaden kommer generalagenten Bergholm att satsa på modellserien Kronos som finns med fyra olika planlösningar.
CI HUSBIL

BREDDAR MED PEUGEOT OCH CITROËN
Caravan International, CI, tillhör den franska koncernen Trigano Group men husbilarna tillverkas i Toscana i Italien. Produkterna präglas av italiensk hantverksanda med avancerad teknologi och modern design.
Nytt är att varumärket som vanligtvis bygger sina bilar på Fiat och Ford utökar sitt sortiment på chassin från Peugeot och Citroën. Dessutom breddar de standardutrustningen på samtliga modellserier.
I den samlade portföljen (alkover, hel- och halvintegrerade) finns en mängd olika planlösningar och längder, från 599 till 745 centimeter. Generalagenten Bergholm fokuserar på modellserierna Magis och Elliot. Som tidigare finns även halvintegrerade Riviera och plåtisserien Kyros tillgängliga på den svenska marknaden.
CONCORDE HUSBIL

STORA NYHETEN ÄR TOLV METER
När det gäller stora lyxiga husbilar tillhör Concorde en av de ledande tillverkarna. Den stora nyheten är modellen Centurion 1200 GSI, som närmast kan beskrivas som en treaxlad lyxyacht på hjul, byggd på MB:s lastbilschassi Actros.
Hittills har tolvmetersbilarna i toppsortimentet varit halvintegrerade, var och en med GigaSpace-hytt. Nu är den här modellen helintegrerad vilket mycket väl kan bli ett riktmärke för andra tillverkare i det här segmentet.
Den exklusiva bjässen är självklart välutrustad till tänderna med den senaste tekniken och hög kvalitet på allt. Med ny design har garaget blivit större jämfört med tidigare liners, nu med plats för en minibil på upp till 3,85 meter. I övrigt handlar det mest om detaljuppdateringar och en rad förbättringar av det samlade sortimentet.
Noterat är att Credo-serien bantar sitt programutbud och lanserar en ny planlösning med modellen 840 Li (8,5 meter). Här handlar det om ny interiör, ett rymligare hygienutrymme och större golvyta jämfört med tidigare upplagor. Totalt sett finns det sex modellserier: Credo, Carver, Charisma, Cruiser, Liner och Centurion – samtliga med en mängd olika planlösningar.
FRANKIA HUSBIL

PLATIN BLIR MER SJÄLVFÖRSÖRJANDE
Uppdateringar på inredning och komfort, och flera funktionella förbättringar är det som gäller för Frankias samlade husbilsprogram. Flaggskeppet Platin, som byggs på MB Sprinter med bakljusdrift, har bland annat fått egen logga. I den nya upplagan har den välutrustade åretruntmodellen med uppvärmda tankar och dubbelgolv blivit mer bekväm och självförsörjande.
I standardutrustningen ingår ett större litiumbatteri på 300 Ah (LifePo), 4 x 155 watt solceller med fjärrkontroll, MT 1700-Si-N/Sinus-växelriktare och 90A laddningsförstärkare. Platin finns i fem olika planlösningar. Två med U-soffa bak och nedsänkbara sängplatser fram. De övriga med enkelsängar alternativt queenbed bak.
Det som sticker ut lite extra hos Frankia är tuffa plåtisen Yucon Peak med MB-stjärna och fyrhjulsdrift. En modern och kaxig upplaga som finns i två längder och med tre olika planlösningar. Det är framför allt en husbil som vänder sig till den yngre generation som söker lite offroadkörning.
RIMOR HUSBIL

PRISPRESSAD ITALIENARE
När plånboken får bestämma är italienska Rimor ett intressant varumärke på den svenska marknaden. Plåtisen Horus som byggs på Fiat är en prispressare.
Modellen har klassisk planlösning och finns i två olika längder: 599 och 636 centimeter, antingen med enkelbäddar bak (plus bäddbar dinett) eller med tvillingbädd (våningsäng bak). Som standard noterar vi större kompressorkyl (70 liter) och Webasto Air plus Truma-panna.
Serien Kilig (fem halvintegrerade och sex varianter med alkov) byggs i sin tur på Ford och finns i längderna 599 till 730 centimeter. Det som sticker ut är nytt hygienutrymme, ny panel i modellen med nedfällbar säng samt uppdaterat garagelås. Seal är en populär familjemodell och förmodligen den mest vanliga på de svenska vägarna. Bilen byggs på Fiat och erbjuder åtta halvintegrerade utföranden och sex alkovmodeller. Det nya för dem är hygienutrymmet, entrédörren, takarmaturerna och textilerna.
Till sist Evo som byggs på Ford (fyra halvintegrerade och två alkovmodeller). Även här handlar det om uppdateringar som i övriga serier. Exteriört ser vi dessutom ny bakre stötfångare, bakpelare samt termoformat LED-belyst tredje stopp- och bakljus.
BENIMAR HUSBIL

HAR HAMNAT UNDER RADARN
Ett spanskt varumärke som 50-årsjubilerar i år. De är storsäljare i grannlandet Norge men i Sverige är däremot intresset för spanjoren synnerligen svalt. Men det hindrar inte oss från att berätta vad som är nytt 2024.
Det som framför allt kännetecknar varumärket, hemmahörande i mellanklass, är genomgående god kvalitet, bra standardutrustning och ett konkurrenskraftigt grundpris. Till skillnad från det norska återförsäljarnätet har märket av olika orsaker hamnat under den svenska radarn, vilket är synd med tanke på vad kunden trots allt får för pengarna.
Nytt kommande modellår är Benivan B161, en snygg sexmetersplåtis med enkelbäddar bak, byggd på Fiat med 140 hästkrafter. Som standard finns markis, myggnät på sidodörren, Isofix och solceller (120 W). Övriga nyheter är kompakta Tessaro, T430 (endast 596 centimeter) och Yrteo-modellerna Y840 (599 centimeter) och den en meter längre Y851.