Rätt hjulinställning spar pengar

Publicerad: 2022-06-22   Uppdaterad: 2023-04-25

Det enklaste, snabbaste och billigaste sättet att få en bättre husbil eller husvagn är att justera hjulinställningen.

Rätt hjulinställning spar pengar
Johan Walfridsson vet att rätt hjulinställning kan spara stora pengar.

– Du får nästan alltid ett fordon som går bättre på vägen samtidigt som däckslitaget minskar och bränsleförbrukningen sjunker, konstaterar Johan Walfridsson, verkstadsansvarig hos Josam i Örebro. 

Detta är ett företag som är specialiserat på hjulinställningar på tunga fordon, men de säljer också utrustning för riktning och hjulmätning till verkstäder över hela världen.

– Det har hänt att vi fått in tvåaxlade husvagnar som varit så feljusterade att vi inte orkat rulla dem manuellt. Efter våra korrigeringar kunde en man själv dra ut vagnen ur verkstaden. Det vi gjorde gav direkt förbättrad bränsleförbrukning och mindre däckslitage.

Vi rullar in i verkstaden med en ny husbil, byggd på ett Mercedes Sprinter-chassi. Redan när vi lämnar över nycklarna märks det att Johan är ganska säker på att bilen kommer att få ett lyft.

– Nya fordon är vanligtvis justerade för en genomsnittlig användare. Det kan fungera skapligt för till exempel distributionsbilar, som antingen rullar helt tomma eller med full last. Då ska hjulinställningen täcka ett slags tvärsnitt av alla användningsområden, förklarar Johan. 

Rätt hjulinställning spar pengar
Det är viktigt att verkstadsgolvet är helt plant och utrustningen rätt kalibrerad.

Det blir emellertid skillnad när det handlar om en husbil, som nästan alltid rullar med chassits maxlast.

– Då kan vi göra en hjulinställning som passar precis för behovet och ta fram fordonets bästa egenskaper, konstaterar Johan.

Toleranserna är små. När han pratar om grader, minuter och sekunder betyder det justeringar som ofta bara ger delar av en millimeters förändring på hjulaxeltappen, men redan när däcket rullat några meter kan det handla om centimeter i sidled. Han böjer sig fram och stryker med handen tvärs över ett däck på ett lastbilssläp som nyss backats in i verkstaden.

– Du kan inte se skillnaden, men åt ena hållet är slitbanan sammetslen, åt andra är den sträv. Det här hjulet går lite snett och med tiden kommer det att märkas på att däcket slits fortare än de andra på trailern, förklarar Johan.

Det är faktiskt ganska vanligt att just bakaxlar inte är perfekt monterade i chassit. Redan vid enkelaxel ger det försämrade vägegenskaper och om det handlar om tandemaxlar kan problemen bli riktigt stora.

– Sådana fel kan vara svåra att upptäcka utan en mer omfattande översyn av hjulinställningen. Vi kontrollerar alltid bakaxelns läge och, om det är en husvagn, att draget är monterat i centrum. Vi har sett ganska många exempel på konstiga installationer genom åren.

Rätt hjulinställning spar pengar
Tack vare avancerade mätinstrument kan varje hjul justeras individuellt, det är speciellt viktigt på tyngre fordon.

Rutinmässigt handlar en hjulinställning om att justera toe och camber samt i vissa fall caster. Toe-in/toe-out kan man nästan översätta direkt från engelskan och förstå meningen, tå in och ut. Det vill säga om framhjulen plogar lite alternativt att de strävar efter att gå åt var sitt håll.

Generellt innebär toe-in att bilen får bättre kursstabilitet. Det är viss skillnad mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon. Har de bakhjulsdrift är det vanligt med toe-in medan framhjulsdrivna kan ha lite toe-out.

Cambervinkeln är hjulets lutning i sidled. Kolla till exempel tävlingsbilar som går på bana, de har ofta en extremt negativ camber. Det innebär att hjulet lutar ut från bilen. Motsatsen, positiv camber, används ibland som grundinställning hos de som rullar med mycket last. Då ändras vinkeln när fjädringen trycks ihop och i praktiken får bilen en neutral eller negativ camber. För stor negativ camber kan ge ökat däckslitage, men bättre vägegenskaper, speciellt vid hårdare körning.

Det finns ytterligare en vinkel som påverkar framvagnen – castervinkeln. Jämför den med lutningen på framgaffeln på en motorcykel. Ju större vinkel, desto stadigare går bilen. Om vinkeln blir noll grader upplever du den som vinglig när farten ökar, men den är lättare att hantera på krokiga och trånga vägar.

Historiskt sett har till exempel Mercedes och Citroën använt kraftig caster för att skapa behagliga högfartsegenskaper. Denna typ av vinkel är sällan justerbar, även om allt är möjligt.

Rätt hjulinställning spar pengar
Unika induktionsvärmare gör det möjligt att justera även permanenta delar i hjulupphängningen.

Johan ler nöjt när han konstaterar att det som egentligen inte går att göra har gjort Josam till ett begrepp: ”Gör det omöjliga.”

– Det händer att vi får in fordon där vi ser att någonting blivit allvarligt fel, men där det fattas normala justeringsmöjligheter. Då har vi utvecklat en egen verktygslåda med bland annat induktionsvärmare och andra metoder för att rikta även det som egentligen är permanent monterat.

Han demonstrerar induktionsvärmaren, som på några sekunder höjer temperaturen i en bit stål så att den börjar glöda. När temperaturen är tillräckligt hög kan deras tekniker justera snart sagt alla vinklar i hjulupphängningen. Så omfattande insatser behövs inte på vår testbil. Men såväl toe-out- som cambervinklarna ändras efter mätningarna.

– Eftersom bilen ligger så nära det maximala axeltrycket på framaxeln ger vi den en negativ camber som är något större på höger än på vänster hjul, berättar Johan. Det gör vi för att anpassa bilen till vägens normala lutning. Det blir alltid ett lite större tryck på högerhjulet och den här inställningen kan bidra till minskat slitage på däcket, menar han. 

Rätt hjulinställning spar pengar
Mätinstrument uppkopplade på samtliga hjul avslöjar också om bakaxeln är korrekt monterad.

Totalt handlar det om en förändring på en grad på vänster sida och drygt det på höger.

– Det låter inte mycket, men det är faktiskt synbart för ögat, säger Johan. 

Justeringen av toe-vinklarna är betydligt mindre, men ändå räknar han med att bilen ska bli stabilare på vägen.

Det blir en spännande resa tillbaka norrut. Det blåser och det är tätt mellan de mötande långtradarna – en situation som tidigare varit problematisk med den här husbilen. Det handlar om att den varit väldigt känslig för vindstötarna men även om att styrningen ständigt krävt små rattjusteringar.

Förändringen är monumental! Stabiliteten i styrningen är påtagligt bättre och vindkänsligheten lättare att hantera. 

En hjulinställning kan alltså ge både bilar och husvagnar radikalt förbättrade vägegenskaper. Att det dessutom kan bidra till sänkt bränsleförbrukning blir en bonus i sammanhanget, men faktum är att den delen kan ge rejäla besparingar.

Johan har träffat kunder som fått cirka tio procent billigare bränslenota efter justeringen.

Rätt hjulinställning spar pengar

FAKTA

Hjulinställning är en noggrann mätning och justering av hjulvinklarna på ett fordon. Den utförs bland annat av gummiverkstäder. Se över inställningarna någon gång per år. Ett ingrepp kostar från cirka 1 000 kronor. 

Du behöver kontrollera hjulinställningen:

• När ratten sitter snett när du kör rakt fram
• Då bilen vill dra åt höger eller vänster
• När fordonet känns instabilt och vill ”vandra” över vägbanan
• Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan
• Om bilen har varit på verkstad där man har bytt ut delar
• Om däcken slits onormalt

Fotnot: Josam har funnits på marknaden i 50 år och företagets hjulinställningssystem och riktningsutrustning finns i dag hos märkesverkstäder, oberoende verkstäder, åkerier och däckverkstäder på sex kontinenter.

Rulla till toppen