En svensk klassiker fyller 70 år!

Publicerad: 2018-07-01   Uppdaterad: 2023-04-18

Sveriges äldsta husvagnstillverkare, SMV, fyller 70 år. Ett företag som beredde vägen för den svenska husvagns-industrin, som växte fram med Kabe, Polar och Cabby i spetsen.

SMV tog sina första stapplande steg i slutet av 1940-talet, när dess grundare Helmer Berglund besökte USA. Han upptäckte en ny värld – folk som semestrade i hus på hjul. Hans hustru hade siktet inställt på sommarstuga medan Helmer såg sig mer mobil. Resten är som vi brukar säga, historia. 

En svensk klassiker fyller 70 år!
Så här kunde en broschyr se ut i slutet på 1950-talet. Informationen i broschyren avslöjar att den har ”tvenne soffor” samt att sängarna är 190×60 centimeter, det vill säga minst två decimeter smalare än idag. Den invändiga var 160 centimeter, vid den nedsänkta lådan i golvet blev ståhöjden 190 centimeter.
En svensk klassiker fyller 70 år!
1973 sponsrade SMV och Karlssons Klister fyra banracing- och rallyförare: Gunnar Nordström, Håkan Dahlqvist, Conny Ljungfeldt och ”mäster” Stig Blomqvist. De hade tillgång till en SMV 34 LSR under säsongen där klisteråsnan och budskapet ”SMV först med Linde Electronic-Bromssystem” var väl synligt på karossidorna. Husvagnen var för övrigt lackerad i röd-gul kulör, allt för att likna klistertuberna. Dragbilen är en Volvo 145.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Vid entrén till en av de sista SMV 8-husvagnarna som hade den berömda lådan i golvet för att optimera ståhöjden. 8:an tillverkades fram till och med början av 1960. Notera även hygienutrymmet i själva dörren. Bilden är från 1958-1959 och det är med stor sannolikhet fru Elin Berglund (grundaren Helmers hustru) som syns på bilden.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Elektronisk broms på husvagnen. Det här systemet, från AB Linde Maskiner, var SMV ensamma om på marknaden. Till en början fanns aggregatet i personbilen. 1973 fanns det steglösa systemet som standard på samtliga SMV-modeller.
En svensk klassiker fyller 70 år!
SMV 14 som på den här tiden (1970) räknades som en mellanstor modell med måtten 412/212 (längd/bredd). Det som skiljer denna från 14-modellerna som tillverkades året innan är gasolkofferten. 1969 var den grå, 1970 blev den vit. På tal om storlekar. 1971 lanserade SMV modllen 25 CM som var 510 centimeter lång.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Grundarens son, Mats Berglund, ville sälja företaget och denna trio ville köpa (från vänster): Olof Hägerås (bas på verkstan), Arthur Johansson (servicechef) och Börje Tormod (inköpschef). Den 1 januari tog de över och drev SMV under de kommande tre åren innan Börje Tormod tog över på egen hand. FOTO: STIG NYSTRÖM
En svensk klassiker fyller 70 år!
En prototyp av av SMW 14 som bara finns i just detta exemplar. Här med eluttaget placerat på bakgaveln och med Primusvärmare. När modellen väl lanserades hade eluttaget flyttat framför hjulhuset, och vagnen hade vattenburen centralvärme från Alde.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Racerstjärnan, tillika Örebrosonen Ronnie Peterson, sponsrades av SMV. På bilden, någonstans i Europa 1970, ses han tillsammans med flickvännen Barbro Edwardsson som han gifte sig med 1975. Detta år debuterade Ronnie i F1 och året efter upphörde samarbetet då SMV inte kunde vara med och matcha sponsorsummorna som stigit med en extra nolla.
FOTO: BENNO MÜLLER
En svensk klassiker fyller 70 år!
Bo Persson monterar värmeledningarna i en 440-modell från 1980. Den kulhamrade plåten kom 1979 och likaså de fyrkantiga fönstren. När det gäller siffrorna, som står för husvagnarnas längd, så började SMV med detta system 1976.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Säsongen 1973/74 sponsrade Örebroföretaget SMV traktens hjältar på ishockeyrinken. På den här tiden spelade Örebro IK i den högsta divisionen – 1 södra. Där blev de jumbo, men klarade sig kvar i högsta ligan via den så kallade kvalificeringsserien. Trea från vänster i den övre raden är kanadensaren Des Moroney, som även var assisterande coach för Tre Kronor under en tid.
En svensk klassiker fyller 70 år!
Broschyrbilder som ville visa hur underbart mysigt det var att husvagnscampa i allmänhet och med en SMV-vagn i synnerhet. På övre bilden ses bland andra säljaren Bo Ståhlberg. De kunder som beställde en SMV-husvagn hösten 1969 och hämtade ut den våren 1970 fick ett förtält från ABC-tält i Kungälv på köpet.

SMV GENOM ÅREN

1922 Gustav och Helmer Berglund grundar Berglunds Mekaniska Verkstad.

1936 Företaget byter namn till Sörby Mekaniska Verkstad (staket och bagerimaskiner).

1948 Den första serietillverkade SMV-husvagnen kommer till.

1955 Modellen med den karaktäristiska äggformen (modell 6) lanseras.

1956 Helmers son Mats Berglund tar över och ombildar företaget till aktiebolag.

1958 SMV 8 kommer som ny modell.

1960 SMV 10 med det brutna taket och utan golvlåda ersätter 8:an.

1965 Nu presenteras SMV 12 i olika varianter.

1969 SMV 14 kommer och det är en spegelvänd 12:a i tre olika tappningar och utrustningsnivå.

1973 Ny trio tar över som ägare. Samma år lanseras elektronbromsen som tillverkas av Linde.

1976 Modellerna får nu namn efter sina karosslängder – 420 och 520.

 

1979 Stora 590 boggi lanseras, modern kulhamrad plåt likaså.

1980 SMV 380 presenteras som Den lilla fullvuxna med utrustning som i de större vagnarna.

1984 Nya SMV bildas med Olle Björklund som vd. Företaget ägs gemensamt av 14 återförsäljare.

1986 Raimo Tunsved tar över verksamheten. 

1992 SMV flyttar in i nuvarande lokaler på Pistolvägen 6. 

2006 Specialmodeller som bastuvagnen och handikappanpassade husvagnar byggs.

2008 Firar 60 år med att bygga en jubileumsvagn med klassiskt utseende och den senaste tekniken.

2010 Sista nybyggda SMV-husvagnen byggs.

2016 Raimo Tunsved avlider. Henrik Karlsson köper företaget och påbörjar rationaliseringar.

2018 SMV fyller 70 år och deras klubb firar på Gustavsviks Camping i hemstaden Örebro.

Källa: smvhusvagnar.se

 

Rulla till toppen