Det finns som synes bara ett fåtal vagnar med taksäng – med betoning på fåtal. Åtta är inte direkt många med tanke på hur husbilsbranschen ser ut. Ökad vikt sägs vara ett starkt argument som också har satt stopp vid arkitekternas ritbord. Men är det verkligen sant med tanke på dagens lättviksmaterial som fabrikerna numera handskas med?
Vi kikar på två exempel och även om de inte är hundraprocentigt jämförbara får vi i alla fall en fingervisning om vad det kan handla om i vikt.
• Det finns ingen exakt motsvarighet till vagnarna som har taksäng. Det närmaste vi kommer Dethleffs modell Aero 530 ER Up är syskonmodellen Aero 520 ER. Här visar det sig att vagnen med taksäng är 75 kg tyngre trots att den är 22 centimeter kortare.
• Hos Hobby heter en av deras taksängsmodeller De Luxe 515 UHL. Utan extrabingen lystrar den till namnet De Luxe 540 UL. Här är den sistnämnda 24 centimeter kortare och 72 kg lättare.
• Mellan tummen och pekfingret kommer vi med andra ord fram till att extrasängen väger lite drygt 100 kg.
• Vi noterar också att de båda ”taksängvagnarna” har tilldelats 100 kg mer totalvikt än de ovan nämnda vagnar som är utan denna extra sovplats.
Flera husvagnstillverkare ser emellertid ljust på denna lösning och det är inte helt uppåt väggarna att tro på fler modeller framöver. Till i år tillkom exempelvis Dethleffs med Up-versioner på serien Aero och när det gäller Hobby var ovan nämnda De Luxe 515 UHL deras tredje mest sålda inom de egna leden i Sverige 2022.
–Hobby tror på en stark frammarsch när det gäller husvagnar med taksäng. Det är en gränsöverstigande lösning som vi med all säkerhet kommer att få se mer av i framtiden eftersom planlösningen passar såväl paret som barnfamiljen. Dessutom bibehåller du ytan på vagnen utan att behöva köpa en större och längre modell, säger Håkan Jägmar, ansvarig för Hobby i Sverige.
Vi vänder oss även till DS Husvagnar i Kylestorp utanför Hörby. Ett företag med mångårig erfarenhet som är återförsäljare av Dethleffs – ett varumärke som har fem vagnar inom detta speciella segment.
–De är inte direkt några storsäljare än, men helt klart ökar intresset. Fördelen är att du får många sovplatser utan att behöva släpa på en så stor vagn, avslutar i sin tur Daniel Mårtensson, vd för DS Husvagnar.
Fotnot: Som synes finns det ytterligare två outsiders i den här kartläggningen och det är två små vagnar med sängskåp. Läs mer om dessa båda i Husvagn & Camping utgåva 4/2023 (Tabbert) och 6/2022 (LMC).
Fylliga fakta
VARUMÄRKE/MODELL | LÄNGD/BREDD | TJÄNSTE/TOTALVIKT | SÄNGTYP | PRIS FRÅN … |
Dethleffs | ||||
c´go Up 465 KR | 682/230 cm | 1 232/1 500 kg | Taksäng | 325 000 kr |
c´go Up 525 KR | 756/230 cm | 1 342/1 600 kg | Taksäng | 349 000 kr |
Aero Up 460 KR | 680/230 cm | 1 290/1 600 kg | Taksäng | 389 000 kr |
Aero Up 530 ER | 773/230 cm | 1 405/1 600 kg | Taksäng | 399 000 kr |
Aero Up 530 KR | 771/230 cm | 1 405/1 600 kg | Taksäng | 415 000 kr |
Hobby | ||||
De Luxe 515 UHL | 753/230 cm | 1 427/1 600 kg | Taksäng | 369 800 kr |
De Luxe 515 UHK | 753/230 cm | 1 415/1 600 kg | Taksäng | 372 800 kr |
LMC | ||||
Style 400F | 583/232 cm | 1 034/1 300 kg | Sängskåp | 270 000 kr |
Tabbert | ||||
Pep Pantiga 390 WD | 622/232 cm | 1 207/1 300 kg | Sängskåp | 420 400 kr |
Weinsberg | ||||
CaraOne 390 PUH | 593/232 cm | 940/1 100 kg | Taksäng | 308 100 kr |