Husbil: Bürstner i 900 Elegance

Publicerad: 2011-12-14   Uppdaterad: 2012-11-14

I backspegeln syns en elegant interiör, längst bort tronar en generös dubbelsäng. Avståndet mellan spegeln och sängen är nästan nio meter. Avståndet mellan ett tomt bankkonto och ett ägarbevis på bilen är nästan 1,3 miljoner kronor. Hur man än betraktar Bürstner i 900 är den stor. Den rymmer sex vuxna till bords, den har tvättrum...

I backspegeln syns en elegant interiör, längst bort tronar en generös dubbelsäng. Avståndet mellan spegeln och sängen är nästan nio meter. Avståndet mellan ett tomt bankkonto och ett ägarbevis på bilen är nästan 1,3 miljoner kronor.

Hur man än betraktar Bürstner i 900 är den stor. Den rymmer sex vuxna till bords, den har tvättrum och dusch i två separata utrymmen och den rullar på sex 16-tumshjul. Den har ett rymligt vinkelkök med trelågig spis och väggmonterad ugn. Det finns gott om förvaringsskåp och lådor, och garaget under huvudändan av sängen rymmer allt man kan tänkas ha behov av under en husbilssemester. Motorn är också rätt rejäl med 3,0 liters slagvolym och 160 hästkrafter.

Bakom ratten trivs man direkt. Dit tar man sig via förardörren eller via bodelens dörr. Framstolarna går att justera – ryggstöden steglöst, sittdynorna går att höja eller sänka och att luta, framåt eller bakåt. Ratten går att skjuta in eller dra ut, cirka tio centimeter. Bilen känns faktiskt hanterlig i stadstrafik, trots sin storlek och på landsvägen går den stadigt och känns överraskande kvick. Skall man klaga på något i körupplevelsen är det att den går lite stötig och att det låter mycket. Den stötiga gången blir kanske något justerad med last. En hel del av bullret går att justera, till exempel med en eller annan silikonkudde vid någon lucka. En tidning i ugnen tystar gallret, och med rätt justerad ytterdörr blir vindbruset reducerat. Inneskärmar i de främre hjulhusen gör underverk åt vatten- och grussprut som nu hörs väldigt tydligt. Men, detta glöms snabbt bort när man dragit i handbromsen, stängt av motorn och vridit runt stolarna i förarhytten.

 Då sitter man nämligen i en läcker interiör med ovanligt god sittkomfort även i sofforna och som nämnts tidigare, här finns plats för gäster.

I köket lagar man mat på en trelågig spis från Thetford med elektrisk tändning och i lådorna i köksbänken ryms karotter och kastruller. I kylen går det in 124 liter och i frysen 26 liter. Högst upp står gasolugnen. I vinkeln som går ut bakom soffan finns vasken och under överskåpen hittar vi en köksfläkt. Öppningsbart fönster och en rejäl taklucka ser till att matos går att vädra ut ur köket.

 Längre bak i bilen finns sovrummet med skåp och en liten garderob på var sida om dubbelsängen. Också under sängen hittar vi skåp, men innan vi kommer in i sovrummet passerar vi igenom mittgången med toaletten på ena sidan och duschen på den andra sidan. Toautrymmet är oväntat stort. Duschutrymmet däremot förvånar en aning, men åt andra hållet så att säga. Är man riktig storväxt får man nog svårt att rymmas härinne. Hjulhuset stjäl en hel del utrymme, ungefär en tredjedel av kabinens botten.

När det blir läggdags sänker vi på elektrisk väg ner en dubbelbädd ovanför framstolarna och om det behövs gör vi en säng av sittgruppen. Medräknat dubbelsängen i sovrummet erbjuder bilen nattlogi för sex personer. Innan man kryper till kojs kan man konstatera att bilen har ett väldigt sofistikerat belysningssystem. Det finns många belysningspunkter, och de är placerade med omsorg, för bra belysning men också för effekt. När vi lyfter på dubbelsängens madrass hittar vi ett komplett sminkbord därunder, och vi börjar räkna antalet ljuspunkter eller lampor. Vi ger upp, och konstaterar i stället att det är många, riktigt många. Då har vi inte ens sett golvbelysningen, eller belysningen i sittgruppen och under sängen. Vi har dock räknat in de två ljuspelarna som ramar in kylen.

Värmen i bilen kommer från Alde, det betyder vattenburet och det betyder golvvärme, även när man fricampar. Ventilationen ombesörjs av två stora takfönster, takventiler eller luckor plus sju öppningsbara fönster, alla med myggnät. Räcker inte det kan man ju alltid slå på luftkonditioneringen i bodelens tak. Förvaringsutrymmen är det också gott om, bilen är ju stor, men dispositionen lämnar en del övrigt att önska. Det finns ingen fullstor garderob och det finns heller ingen naturlig plats nära ytterdörren att hänga av sig jackan eller ställa ifrån sig skor på.

 Bilen imponerar, allt är dock inte lika bra. Vi saknar en fullstor garderob och ett skoskåp vid ytterdörren. Bilen går inte att få med antisladdsystem, ESP, än så länge. Det är bökigt högt till sängen, både till taksängen fram och till dubbelsängen bak. Den väcker uppmärksamhet från oss och hos våra campinggannar. Den är stor, den är tjusig och den är kvick och stadig på vägen. Den har generösa utrymmen både för folk och för packning. Dubbla ”bobatterier”, stora vattentankar, sofistikerad belysning och stadig gång. Med Bürstner i 900 Elegance kan man bese världen, men bilens storlek gör att man inte tar sig fram i alla undangömda gränder.

Fakta Bürstner i 900 Elegance
Pris från: ca 1 250 000 sek
Garantier: Fem års nybilsgaranti, fem års täthet
Motor: Fiat 3,0 l  157 hk turbodiesel
Växellåda: Manuell, sex växlar
L/B/H yttermått cm: 900/2 30/2 85
Antal bäddar: Fyra

Rulla till toppen