Husbil: Adria Twin 640 SLX

Publicerad: 2014-11-25   Uppdaterad: 2023-04-18

Det är insidan som räknas, en devis som stämmer mer än väl när man skall bedöma en husbil. I detta fall, då bilen är baserad på en Fiat Ducato (hela ytterskalet är Fiat original) är det konstruktörernas skicklighet eller otillräcklighet som gör skillnad. Adria Twin 640 SLX har också skickliga konstruktörer. De har lyckats bygga...

Det är insidan som räknas, en devis som stämmer mer än väl när man skall bedöma en husbil.

I detta fall, då bilen är baserad på en Fiat Ducato (hela ytterskalet är Fiat original) är det konstruktörernas skicklighet eller otillräcklighet som gör skillnad. Adria Twin 640 SLX har också skickliga konstruktörer. De har lyckats bygga något av det smartaste och bästa som marknadens kompaktbilar kan erbjuda i dag, sånär som på en liten detalj – planlösningen i tvättrummet.

I korthet kan man beskriva den nya modellen som en kompakt husbil med anständigt kök, tvättrum med dusch, separata långbäddar, bra garderob och stor flexibilitet vad gäller förvaring och lastkapacitet. Priset startar strax över en halv miljon, 640TLX ger mycket för pengarna. Körbarheten är berömlig med fin sikt åt alla håll. Bakom ratten i Fiats senaste generation känner man sig snabbt hemma med bra sittkomfort och fina personbilslika styr- och bromsreaktioner.

Sittgruppen omedelbart innanför den breda skjutdörren består av en framåtvänd tvåsitssoffa och de två snurrbara stolarna längst fram. Vid första anblicken verkar allt vara som vanligt, det vill säga lite för rak ryggvinkel i soffan och lite för trångt i bredd. Men, här har byggarna tänkt till och hittat en fiffig lösning. Man kan helt enkelt bredda själva sittdynan cirka 12-15 centimeter, centimetrar som betyder mycket för utrymmet och som gör att man kan använda kniv och gaffel på ett civiliserat sätt. Själva bordet går också att förstora och förlänga, visserligen hamnar förlängningen på en annan höjdnivå men det underlättar betydligt då bordet i sig är litet. Två nedåtriktade ledlampor i överskåpens underkant ger bra ljus, och det stora takfönstret bidrar till en luftig känsla.

Husbil: Adria Twin 640 SLX
Sittgruppen består av en framåtvänt tvåsitssoffa och två snurrbara stolar.

Köket har förfinats inte minst tack vare kylen som nu sitter i arbetsvänlig höjd, och även köksbänken är lite förlängningsbar. Den har en utdragbar skiva på gaveln, den känns mycket användbar. Visserligen har vasken en täckskiva men det är också allt som erbjuds i fråga om arbetsyta eller plats att förvara kärl på. I bänken finns annars tre rejäla lådor som ger bra överblick för den som står i köket, och på bänkgaveln under den utskjutbara skivan finns tre öppna hyllor eller stuvfack, mer påminnande om de fack som i båtar skall hålla sakerna på plats. Mellan köket och den högra långbädden finns kylen. Nytt för i år är att den nu sitter högt upp, med garderoben under. Ett förvandlingsnummer som skapat stor plats i garderoben och ett mer lättarbetat kök. Skickligt.
 
Tvättrummet med två separata jalusiväggar är inte helt lätt att förstå sig på. När man har tvättrummets dörrar i något som skulle kunna kallas normalläge, ser man vare sig toalett eller handfat. Drar man då undan den bakre jalusidörren så följer den ett spår i taket och ett på golvet. Den hamnar då så att den stänger av för passage mot sovrum men samtidigt öppnar arrangemanget mot toa och handfat. För att fullfölja förvandlingen drar man ut även den andra jalusidörren och skärmar av mot sittgrupp och kök. Själva duschkabinen hamnar då innanför de två jalusidörrarna, och när man lyft bort trätrallen på golvet kan man konstatera att man står mitt i bilen, i det som annars är mittgången, mellan kyl och tvättrum under en taklucka som naturligtvis är viktig för utvädring av fukt. Hur det hela fungerar i verkligheten vet jag inte, men jag erkänner att jag känner en viss tveksamhet mot arrangemanget även om det finns en poäng i att utnyttja en del av golvet som annars bara används som passage.

Sovavdelningen är mycket flexibel för här kan man tala om enkelbäddar, sammankopplade enkelbäddar eller dubbelsäng men man kan också prata om att man utan vidare kan åka till något möbelvaruhus och köra hem en ny soffgrupp.  Goda lastutrymmen med lastsurrningsöglor.  Överskåp som visserligen är små löper runt om, och under sängen på den vänstra sidan i färdriktningen finns förvaringsskåp samt skåpet för gasol som rymmer två P11:or. Som sovrum är det också flexibelt eftersom man kan ha två singelbäddar eller så kopplar man ihop dem med en extradyna med tillhörande skiva som läggs mellan de två bäddarna. Sängarna är relativt höga, cirka 90 centimeter, när man skall äntra dem använder man sig av en trappa med två plansteg. Själva trappmodulen går att ta bort men den kan också utnyttjas för stuvning då det finns plats inuti.
 
Förarmiljön är i den senaste generationen avsevärt förbättrad, den är tystare än tidigare, här finns hållare för muggar eller drickaflaskor och hela instrumentbrädan är uppstramad med bättre passform på luckor – ytorna har fått en annan, strävare finish.
Detta skulle kunna vara den husbil i segmentet som får även den svenska marknaden att uppskatta de mindre och kompakta husbilarna. Den är komfortabel, den har allt det en konventionell husbil har och den är smidig att köra. Det är ju det som är det bästa med denna livsstil, att man är fri som en fågel och far dit man vill. Man kan sova tre i den bakre sängen och soffgruppen går att omvandla till en bädd lämplig för kortvuxna. Perfekt för tvåbarnsfamiljen.

FAKTA
Adria Twin 640 SLX
Pris: Från 539 000 kronor. Här visad bil 598 000 kronor.
Chassi: Fiat Ducato
Motor: 2,3 JTD 130 hk diesel
Utvändig längd/bredd/höjd cm: 636/205/259
Totalvikt kg: 3 500
Tjänstevikt kg: I.u
Antal passagerare: 3 st.
Antal bäddar: 3+1

Husbil: Adria Twin 640 SLX
Rulla till toppen