Man skall vara lite av en Adriakännare för att se att detta är en 2018-modell, men det avslöjas på den nya fronten. När man går runt bilen märks också att bakväggen har fått en ny utformning. Dessutom har husbilen fått ett panorama-takfönster ovanför den elektriskt justerbara taksängen ovanför förarhytten.
Direkt innanför dörren känns det som man kommit in i en hall. Här finns skoskåp och här finns en öppen hylla lagom för nycklar, handskar eller annat smått. Förgäves letar jag dock efter en plats för jackan. Jag tar några steg längre in i bilen och slänger jackan på en av sängarna. I ögonvrån lägger jag märke till att sittgruppen ser ovanligt inbjudande ut och de tjocka ryggkuddarna gör att jag snabbt kommer tillbaks och provsitter. Kalasfint, skönt och ledigt, och eftersom bordet är så rörligt och lätt att flytta där det står på sitt pelarben är det inga problem att byta plats eller flytta sig. Noterar att det inte finns någon nivåskillnad på bilens golv, en detalj att uppskatta. Inte minst skänker jag en tanke åt nattvandrande småbarn eller lite äldre personer som också kan ha anledning till ett eller annat nattsudd. Risken för snubbel och oväsen är borta, gott så.
Köket är både funktionellt och välutrustat, här saknas ingen möjlighet att laga mat. Trelågig spis, gasolugn, stor kyl och frys samt en rymlig diskho med täcklock. I köksbänkens vinkeldel finns tre utdragbara kökslådor, en större och två mindre. Kryddhyllor samt ett rymligt överskåp plus förvaring i ett högskåp intill kyl och frys gör köksavdelningen till ett trumfkort i bilen. Här finns kort och gott allt man kan tänkas behöva för att få den mest kräsne kock att trivas.
Ungefär mitt i bilen går en skiljelinje mellan mer privata utrymmen och sällskapsutrymmen. Här börjar nämligen sovrummet. En plissédörr kan skilja av utrymmena, men det känns som om hela bilen blir väldigt krympt då, så den kommer nog bara till användning vid vissa tillfällen. Mittemellan de bägge singelbäddarnas
huvudändar finns dörren till toalett, dusch och vagnens garderob. Om man bäddar och håller de bägge bäddarna i strikt ordning kan de säkert fungera som någon sorts extra soffor. Men nu ligger ju jackan där så jag tar helt enkelt med mig den och öppnar toadörren som öppnar upp till ett generöst upplyst och rymligt badrum. Till höger finns den separata duschkabinen, rakt fram handfatet och till vänster toaletten. Jag konstaterar glatt att här finns en galgstång högst upp i duschkabinen, praktisk att hänga inte bara handdukar utan också snöiga eller regnvåta kläder på. Ett litet väggfönster ovanför handfatet skänker lite luft och ljus åt rummet, och ovanför toaletten hittas slutligen garderoben. Snyggt och prydligt, men samtidigt är garderobens placering så långt från entrédörren som det bara går. Det sätts inte i topp på funktionslistan.
Nattlägren som alltså består av två singelbäddar och en elektriskt nedsänkbar taksäng ovanför förar- och passagerarstol, rymmer fyra personer. De som ligger i den främre bädden kan roa sig med att kika på natthimlen genom ett panoramatakfönster som under dagtid döljs av den upphissade bädden. De kan också förnöjt konstatera att bädden sänks ner så lågt att man relativt enkelt kommer i och ur. Huvudändarna på singelbäddarna är justerbara, en härlig finess men samtidigt letar jag utan framgång efter någon form av läslampor där, vid huvudändan. Nedåtriktade spottar i överskåpens undersidor ger jag inte mycket för – som läslampor, för det ändamålet är de felplacerade. Däremot sprider de tillsammans med de dolda ledljusen uppe vid taket ljus över sovrummet som helhet.
Garderoben har en tveksam placering, allra längst bak i bilen, men samtidigt har den extremt goda förvaringsutrymmen under de båda bäddarna. Dessutom har den, trots låga långbäddar, väldigt gott om plats längst bak i något som inte kan kallas garage, men kanske bagageutrymme. En lucka på bilens vardera sida avslöjar att det under bäddarna finns plats för allehanda saker och att det längst bak finns ett rejält utrymme under golvet för skrymmande saker som till exempel golfbag, skidor eller annan sportutrustning.
En utvändig runda visar att Adria Sonic Plus är både påkostad och välutrustad. Som redan nämnts ger en lucka på vardera sidan enkel åtkomst till bagageutrymmet längst bak, en lång markis på högersidan samt förardörr och panoramatakfönster, stänkskydd bakom alla hjul och fönster i den extrabreda entrédörren bekräftar det omdömet. Adria är och har länge varit i toppen av försäljningsstatistiken i Sverige och det är lätt att förstå varför. Elegans, funktionalitet, tradition (Adria är 50 år) och återförsäljare och serviceverkstäder spridda över landet. Adrias populära lösningar och modeller lär hålla dem kvar där, Adria Sonic Plus 700 SLT är en starkt bidragande orsak till det.
TEKNISKA DATA: Adria Sonic Plus 700 SLT
PRIS: Från 877.900 kr. Visad bil 993.900 kronor. Bland annat automat, 148 hk, alufälgar, markis, 4,4 ton, SKATT: cirka 6.000 kronor
MOTOR: 2,3 l 130 hk – 2,3 l 180 hk turbodiesel
TOTAL L/B/H: 752/232/296 cm, INVÄNDIG L/B/H: ca 650/220/200 cm
TJÄNSTEVIKT:3.210 Kg
TOTALVIKT: 3.500 – 4.400 kg. LASTVIKT: 290 – 1.190 kg
ANTAL BÄDDAR: 4
FÄRSKVATTEN: 20/140 l, SPILLVATTEN: 85 l
KYL/FRYS: 167 l
Reportaget kommer från Husvagn & Camping nr 12-2017.