VOLKSWAGEN HUSBIL
ID.BUZZ CALIFORNIA SENARELÄGGS
Tidigare har det sagts att en campingversion av Volkswagen ID. Buzz är på gång. Men nu är utvecklingsarbetet avbrutet. I väntan på den elektrifierade modellen kommer en Multivan T7 i hybridutförande.
Volkswagen har stoppat utvecklingen av California, e-versionen. Bakom beslutet ligger problem med vikt och räckvidd. Bilen blir helt enkelt för tung. Med all campingutrustning skulle tjänstevikten överskrida tre ton och det skulle inte bara påverka räckvidden negativt. För att hålla sig under en totalvikt på 3,5 ton (B-körkort), skulle maxlasten bli för snålt tilltagen för både passagerare och packning. Nästa California-modell med pop-up-tak baseras i stället på Volkswagen Multivan T7 i laddhybridutförande – en bil som förvisso är snygg, modern och fullspäckad med teknik men som inte alls har samma utstrålning som ID. Buzz.
Därmed lämnas fältet öppet för fristående konverteringsfirmor att bygga sina egna campingversioner av denna modell. På de stora tyska mässorna i Stuttgart och Düsseldorf visas redan många varianter av ombyggnader – och fler lär det bli.
HABITON BY BÜRSTNER HUSBIL
MICRO-CAMPER FÖR URBAN LIVSSTIL
Helt klart flirtar husbils- och husvagnstillverkaren Bürstner med unga campare samt familjer som har en urban livsstil.
– Micro Campern HABITON är ett paradexempel på det nya sättet att campa som passar vår stilmedvetna målgrupp. Samtidigt lever den upp till den växande trenden gällande flexibilitet och frihet, säger Jens Kromer från Bürstners företagsledning.
Bilen är byggd på Renault Kangoo och har ett uppblåsbart taktält. Totalhöjden på fordonet är under två meter, vilket gör att det även smälter in som bruksbil i vardagstrafiken. Interiört är det portabla moduler som gäller, exempelvis uttagbart kök med induktionshäll och diskho.
BÜRSTNER HUSBIL
LOUNGE – EN FLEXIBEL SHOWCAR
I samband med mässan Caravan Salon passade Bürstner på att täcka av sin ”showcar” – Lounge. En husbil som verkligen lever upp till varumärkets devis ”res smått, lev stort” då den har slide-out-funktion (med push-out-teknik) i samvarodelen. Tack vare en innovativ, utdragbar bäddsoffa kan vardagsrummet snabbt och enkelt förvandlas till ett sovrum. Här finns även sideboard med utdragbar tv. Ett thermo-dubbelgolv bidrar till ett angenämt inomhusklimat året runt.
Detta är inte den enda nyheten hos den tyska tillverkaren. Serien Lineo T kompletteras med två nya planlösningar (T 569 och T 590). Vidare blir Campeo och Elisio försedda med nytt uppfällbart tak med en rad förbättringar: panoramafunktion, taklucka för bättre ventilation, större bäddmått, svanhalslampa med USB-laddningsuttag samt ribbotten av aluminium för bättre komfort. Dessutom har takets täthet förbättrats och via elektrisk låsning blir det enklare att öppna/stänga.
Serien Lineo C har fått annat bakfönster som kan öppnas även med monterad cykelhållare. Den har även blivit utrustad med ett sovtak, vilket möjliggör fem sovplatser. Lilla multikonstnären Copa har i sin tur nya Ford Tourneo Custom V710 som basfordon (den är antingen fram- eller fyrhjulsdriven).
MOBILVETTA HUSBIL
HAR SVÅRT ATT FÅ TILL DET I SVERIGE
Det italienska husbilsmärket Mobilvetta har en hel del supportrar på kontinenten, medan märket närmast är iskallt i Sverige. Nyheten de levererar är halvintegrerade Krosser P86 (745 centimeter) byggd på Fiat Ducato.
Den nya upplagan är bättre utrustad än tidigare modeller, men alltjämt lika stilren, snygg och elegant som de övriga i syskonskaran. Kylargrillen och strålkastarna är svarta. De utvändiga handtagen är infällda och fönstren plana. Invändigt är det yachtmiljö med vit klädsel, rundade hörn och glänsande mörka träfanerfronter. Taket är mjukt dämpat: Kort sagt – det är urläckert!
Varumärket övertygar med stor rörelsefrihet och boendekomfort. Baktill är det höga enkelsängar med bäddbreddningsfunktion. Garderoben under sängen på passagerarsidan har en skjutbar klädstång. En lucka placerad under sängarna förbinder garderoben med det bakre garaget som har en lasthöjd på 120 centimeter. Det L-formade köket har bland annat trelågig spis och kompressorkyl (174 liter).
GIOTTILINE HUSBIL
NY PLÅTIS BYGGS PÅ FORD
Giottivan 60 FT (598 centimeter) är nyheten från italienska Giottiline. Den korta plåtisen har Ford Transit som grund, vilket är lite udda eftersom tillverkaren vanligtvis gör sina modellserier på Fiat, Citroën och Peugeot. Själva planlösningen är av klassiskt snitt: Rak tvåsittsoffa bakom förarstolen, mat/soffbord och vändbara framstolar. Köksenhet med tvålågig spis och diskho, förvaringslådor samt en kompressorkyl på 90 liter.
Bilens inredning går i vitt och grått med ljusa träsnickerier och detaljer. Det lilla hygienutrymmet har toalett, tvättställ och svängbar vägg som förvandlar toalettutrymmet till duschkabin. Tvärbäddar bak (190 x 140 centimeter) och under sängen ett stort garage med gott om stuv- och förvaringsmöjligheter.
DETHLEFFS HUSBIL
GLOBETRAIL UTVIDGAR MODELLPALETTEN
Dethleffs utvidgar sin modellpalett avsevärt med nylansering av campervan-serien Globetrail. Det tillkommer nya fordonslängder och fem olika badrumsvarianter, vilket innebär elva planlösningar att välja på.
För att underlätta urvalet finns två produktlinjer: Classic och Advantage. Den förstnämnda tillhör bassegmentet med standardutrustning och byggs på Fiat Ducato, Citroën Jumper och Ford Transit. Advantage å sin sida görs med samma basfordon som grund med mer omfattande utrustning däribland ramfönster, markis med mera.
En spännande modell är ”kortisen” 540 DR, (står för antal centimeter). Sitt kompakta format till trots finns här hygienutrymme, kök och sittgrupp. De två sista avdelningarna har anpassats via ett indrag av sängen i fotänden. 600 DF och 600 DR är två nya varianter med tvärställd säng i sexmetersklassen. Medan 600 DF har klassisk planlösning har DR-modellen mer plats för det sanitära med rymlig dusch. Globetrail 600 ER är också en sexmeters bil med längsgående sängar och rejält hygienutrymme.
Alla modeller på Fiat, Citroën och Ford kan som tillval utrustas med ett uppfällbart tak med två bäddplatser eller med en frontutbyggnad med fönster ovanför förarhytten. 590 DK byggs på Ford Transit och har ett kompakt hygienutrymme medan 590 DC har utrustats med en komfortvariant. Båda modellerna får en större tvärställd säng (201 cm) som standard. Medan 590 DK tillhör produktlinjen Classic placerar Dethleffs 590 DC i den generöst utrustade produktlinjen Advantage. Den senare har bland annat ett dubbelgolv, en komfortsäng med tallriksfjädersystem och ett kök med rymliga lådor som är tillgängliga både från in- och utsidan som standard.
LMC HUSBIL
HAVERIPAKET SOM STANDARD
Nya Tourer H664 G byggs på Ford. Fordonet är 705 cm, har stort garage och en praktisk elektriskt nedfällbar säng. Totalt sett har Tourer-programmet nu ett bredare urval än tidigare och här kan kunderna välja att styra en Ford, Fiat eller Citroën.
Den andra husbilsserien, LMC Cruiser, kommer endast att finnas tillgänglig med två planlösningar på grund av dess omfattande revidering och nya design för nästkommande modellår 2025. Fokus fortsätter att ligga på lätt konstruktion och fällbara sängversioner.
Företaget lanserar också en ny sportig sexmetersplåtis, LMC Innovan 592, med enkelbäddar byggd på Ford. Bilen har takräcke och vänder sig i första hand till aktiva friluftsälskare. Med en stege baktill når du enkelt och bekvämt upp till det förstärkta taket där det ges plats för kanot, SUP-bräda, fiskeredskap och andra skrymmande semesterprylar.
När det gäller säkerhet inom mobil fritid ligger LMC i framkant. I 2024-programmet utrustas samtliga modeller inom husbils- och husvagnssegmenten med ett haveripaket som standard. Alla modeller får även en rökdetektor, som valfritt kan kompletteras med en gasdetektor. Alla uttagen är försedda med lock och ett extra barnsäkerhetslås.