Husbil: Kabe Classic 740T

Publicerad: 2016-02-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Kabe Classic 740 har tre olika planlösningar och är instegsmodeller i Kabes husbilsprogram. Kortare utrustningslista och färre tillvalsmöjligheter gör prislappen lite nättare.  Samma strategi har man under några år med framgång genomfört bland husvagnarna där Classicmodellerna erbjuds till de som vill ha ett fordon med basutrustning, något billigare än övriga Kabevagnar men fullt fungerande, året...

Kabe Classic 740 har tre olika planlösningar och är instegsmodeller i Kabes husbilsprogram. Kortare utrustningslista och färre tillvalsmöjligheter gör prislappen lite nättare.

 Samma strategi har man under några år med framgång genomfört bland husvagnarna där Classicmodellerna erbjuds till de som vill ha ett fordon med basutrustning, något billigare än övriga Kabevagnar men fullt fungerande, året runt. Man har varit, och är, noga med att framhålla att Kabe med Classic inte gör avkall på sina kärnvärden – kvalitet och fina åretruntegenskaper.

Det är inte så mycket som årsmodell 2016 skiljer sig från 2015, men det finns skillnader, och de är lätta att se – för den invigde. Först och främst är det lackeringen, det som tidigare var klistrade stripes är nu lackat. De stripes som tidigare även fanns på hyttdörrarna är nu borta, ersatta av namnet Kabe Travel Master Classic skrivet i blankt krom.  Den som har valt att utrusta sin 740 Classic med markis får nu en längre sådan som täcker också entrédörren.

Husbil: Kabe Classic 740T
Förarmiljön i Kabe Classic 740 T.

Till Classic finns bara ett motoralternativ och endast manuell låda. Vill man ha starkare motor eller automatlåda får man välja en annan modell. ESP och antisladd sitter som standard på alla Kabebilar men i Classic finns inte tillvalen elektronisk differentialspärr (traction +) eller Hill Descent Control, en eftergift åt jakten på prisreduktion. Krockkuddar även för passageraren finns. Bilen är byggd på ett chassi från Fiat med ramförlängning från Alko. Som tillval kan man få högre totalvikt, 4,2 ton.

Husbil: Kabe Classic 740T
De två singelbäddarna är olika långa, där den ena är 195 cm och den andra 180 cm.

Bilen har två längsmonterade singelbäddar i bilen mitt, och längst bak ett badrum som sträcker sig över hela bilens bred, nåja, i badrummets ena hörn hittar vi bilens garderob, ett skåp som för övrigt är tillgängligt även utifrån.

Många konkurrerande märken väljer att ha något korta bäddar i husbilar med den här planlösningen, men Kabe har i den längre av de två sängarna, jo de är olika långa, en madrass som mäter 195 centimeter på längden. Den andra är 180, tänkt för parets mer kortväxta halva. I huvudändan av sängarna finns spotlights, och överskåp löper längs väggarna. Stuvutrymme finns under sängarna, dock något begränsade av hjulhusen.

Stolarna i hytten ingår i samvarodelen, längst fram i bilen. Sittkomforten i soffan är inte lika bra som i hyttens stolar men man sitter bra, framförallt är det bättre svankstöd än i många konkurrenters soffor. Sittgruppen är förhållandevis liten – lösningen med sängarna mitt i bilen och tvättrummet längst bak tar ju mycket plats – Bordet är 59 x 107 centimeter och går att förlänga till 157 centimeter. Förlängningen krävs för att även den som sitter i passagerarstolen skall kunna utnyttja bordet.  I en bil med 4,85 meters invändig längd måste man krympa på något. Här är det samvarodelen som fått maka sig.

175 l

Husbil: Kabe Classic 740T
På spisen får man plats med en stor kastrull, stekpanna och en mindre kastrullsamtidigt. Notera skärbrädan.

Längst bak i bilen finns som redan nämnts tvättrummet. När man öppnar dörren har man duschkabinen till höger, rakt fram handfatet och till vänster själva toaletten. Bakom och över toastolen finns bilens huvudgarderob, ett skåp som man också kommer åt genom en stor lucka utifrån. Skåpet har en galgstång upptill och bottenskivan går att fälla upp mot väggen för större hängdjup, eller för att enklare komma åt saker som står i gardrobens botten. Under badrummet finns ett dubbelgolv och man kan med fördel lasta in långsmala saker här som till exempel skidor. När vi ändå är inne på förvaring vill vi påpeka att man har varit ovanligt klurig och skicklig på att utnyttja alla ytor i bilen.

Genom ett fiffigt avdelande och öppethållande mellan garderob och sängbottnar har man hittat en lösning som ger intryck av flexibilitet och bra användarvänlighet. Likadant är det i ett skåp ovanför soffan i sittgruppen. Vid en första anblick ger det sken av att vara någon sorts vitrin, men det är i stället en förvaringsplats för tv på ett ut- och neddragbart väggfäste.

Bilen har värme från Alde, det vill säga en gasoldriven panna som värmer upp vatten som med hjälp av en cirkulationspump skickar runt vattnet i de rör och radiatorer som är placerad i en slinga runt bilens interiör, för optimal effektivitet. Detsamma gäller för möjligheten att få ett behagligt inneklimat även heta sommardagar. Ventilationen är omtalat effektiv, genom att ta in luft från utrymmet under bilen – som normalt är svalast – kan man utan ac-anläggning hålla anständig innertemperatur även om det är hett utanför bilen.

Husbil: Kabe Classic 740T
Sittgruppen är stor nog för fyra, men då får man förlänga bordet och duka med eftertanke.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta är en husbil som vid en första anblick känns alldeles ovanligt dyr. Den är ju vare sig särskilt stor eller särskilt välutrustad. Men, så är icke fallet, snarare tvärt om. Kabe Classic må vara snål i fråga om bling eller klassisk publikfrieri, men den är rik på användarvänliga egenskaper. Till exempel finns här automatiskt golvvärmesystem, centrallås även i bodelsdörr, möjlighet till fjärrstyrning av manövercentralen (Kabe smart D), centrallås i köksbänk, optimerat ventilationssystem Air Vent, vinteranpassat vattensystem och elpump som tömmer gråvattentank. Det är några exempel på sådant som gjort Kabe till ett märke som väljs av erfarna husbilsåkare med krav på fullgod funktion sommar som vinter. Och inte att förglömma, ett förmodat bra andrahandsvärde.

FAKTA
Pris: från 799 000 kr.  Här visad bil 856 910 (+20 705 chassi 4,2 t. +23 000 komfortpaket: elspeglar, farthållare, elhissar fönster, +14 205 markis)
Chassi: Fiat Ducato /Alko 4,2 Heavy
Kaross: Slät utsida aluminium. Isolering Ecoprime. Aluminium även insida
 Motor: 2,3 l Diesel 130 hk.
Utvändiga mått cm:
L/B/H 740/241/280
Invändiga mått cm:
L/B/H 485/223/196
Totalvikt kg: 4 200 (tillval)
Lastvikt kg: i.u.
Hjul: 16 tum
Antal bäddar: 3
Bäddmått cm: Långbäddar: En på 195×78 och en på 180×78 + dinett 164 x 117
Värme: Alde 3020 vattenburen
Färskvatten: 20 / 90 l
Spillvatten: 90 l
Kyl/frys:

Rulla till toppen