Husbil: PLA H 69

Publicerad: 2016-09-21   Uppdaterad: 2023-04-18

Piere Luigi Alinari är en italienare vars initialer ger sitt namn åt ett husbilsmärke. Fabrikens PLA HP 69 är ny på den svenska marknaden. Märket som debuterade i Sverige 2015 har två återförsäljare och modellerna hittar hem till husbilsköpare som uppskattar en omfattande utrustningslista. Tillsammans med det låga priset gör det PLA till en svår...

Piere Luigi Alinari är en italienare vars initialer ger sitt namn åt ett husbilsmärke. Fabrikens PLA HP 69 är ny på den svenska marknaden.

Märket som debuterade i Sverige 2015 har två återförsäljare och modellerna hittar hem till husbilsköpare som uppskattar en omfattande utrustningslista. Tillsammans med det låga priset gör det PLA till en svår konkurrent om förstagångsköpare, ja utrustningsnivån och prispolitiken gör spekulanter på bättre begagnat, till nybilsköpare.

Kännetecknande för bilen är att taket är välvt, det är högst på mitten av bilen, bra för vattenavrinning och bra när man vill ha en taksäng över sittgruppen. Bilen är halvintegrerad, bygger på Fiats samarbete med Citroen vilket innebär att hytt, ram och chassi, förutom motor, kommer från Fiat, men Hdi-dieseln på 2,2 liter och 150 hästar byggs av Citroen. Karossen är av monocoque, det vill säga gjuten i ett stycke utan skarvar. Vidare har den en klassisk sittgrupp med plats för fyra, fem om man accepterar att knöla ihop sig lite. Den har höga långbäddar möjliga att bygga samman till en stor dubbelsäng med måtten cirka 2×2 meter, den har ett mycket rymligt tvättrum mittemot köket i bilens mitt, och den har ett litet men väl utrustat kök.

Husbil: PLA H 69
Under bäddarna finns gott om förvaring.

Under bäddarna finns ett garage och inifrån detsamma kan man komma åt garderoben som är placerad under den högra bädden. Under den vänstra och tillgänglig från bilens interiör finns två lådor som viar på metalllager, känns ungefär som en sovrumsbyrå hemmavid. Köksbänken har tre lådor och i de två trappstegen mellan bäddarna finns också förvaring. På gavelväggen i sovrummet finns överskåp, ganska små men med ett öppet hyllplan under. Överskåp utan luckor men med öppna hyllplan och fallkanter finns också över bäddarnas fotändar.

Köket som är mindre än en meter brett innehåller tre brännare och en vask. En liten skiva att förstora köksbänken går att fälla upp från gaveln mot entredörren. Inredningen i lådorna i köksbänken är sektionerade. Bra för att hålla isär det man nu vill förvara där. Köksfläkt saknas men belysning och öppningsbart fönster finns och i taket rakt ovanför köket finns en taklucka att vädra stekoset med.

Sittgruppens bord är skjutbart på bredd och längd och står på ett pelarben. Det är cirka 110×55, stort nog att dukas för fyra till middag, fem till fika. Sittkomforten är okej, men som vanligt bäst i hyttstolarna. Möblerna är klädda i ett skinnliknande material med eleganta sömmar och detaljer.
Entredörren saknar fönster och det fönster som finns ovanför bordet räcker inte riktigt till för att skapa luft och ljus i sittgruppen som nu känns trängre än den egentligen är. Ett fönster på väggen ovanför den lilla extrabänken invid entredörren eller ett fönster i dörren skulle hjälpa upp betydligt mot den känslan.

Husbil: PLA H 69
Ovanför sittgruppen finns en elektrisk justerbar taksäng.

När det är dags att gå till sängs har man flera valmöjligheter. Antingen bäddar man i den nedsänkbara taksängen över sittgruppen eller så bäddar man sittgruppen. Man kan naturligtvis också gå till sängs i någon av de två långbäddarna bak i bilen. Vill man kan man också omvandla de två cirka 80 centimeter breda långbäddarna till en jättesäng med breddmått på mer än två meter, 200×220 enligt broschyren.   

Annat att lägga märke till och redan nämnt är att PLA har ett omfångsrikt utrustningspaket som ingår i priset.  Vad sägs om 150 hästars motor, markis, cykelställ, myggdörr, multimedia med navigator och backkamera, gasolugn, TV med dvd-spelare, tv-antenn och elektriskt justerbar taksäng. Garage med rejäl aluminiumplåt på golvet hör också till sådant som man normalt får betala en hel del extra för.

En kort körtur signalerar väl ihopbyggt och att motorljudet är bra dämpat. Sikten snett bakåt höger är inte den bästa, avsaknaden av fönster på väggen bakom passagerarstolen gör det svårt att se trafik på korsande väg. Men, att PLA är på väg mot säljframgång även i Sverige torde inte vara en alltför vågad. Sällan har man väl fått så mycket för pengarna som här och kvalitetskänslan är det inget fel på, tvärtom, det är med en positiv överraskning jag drar i lådor och vred och öppnar o stänger luckor och dörrar. Till exempel handtaget på toalettrumsdörren känns som på en dörr därhemma, inte dåligt.

FAKTA
PLA H 69 Långbädd/taksäng
Pris: 599 00 kronor
Chassi: Citroën Jumper (Fiat Ducato med Citroenmotor)
Kaross: Monocoque (skarvfri glasfiberkaross bodelen) tjocklek; 70 mm tak, 33 vägg o golv.
Utvändiga mått L/B/H cm: 695/232/295
Invändiga mått cm: ca 575/220/200+
Totalvikt kg: 3 500
Lastvikt kg: 545
Hjul: 15 tum lättmetall
Antal Bäddar: 5
Värme: Truma 6E
Färskvatten l: 100
Spillvatten l: 100, i uppvärmt utrymme
Kyl/frys: ca 150 liter separat frys, AES (automatisk energi selection)

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen