8 tips som räddar resan

Publicerad: 2015-04-24   Uppdaterad: 2016-04-27

Backspeglar som spricker, takluckor som lossnar och kylskåp som strejkar kan förstöra vilken semestertripp som helst. Torbjörn Stålenhag tipsar här om hur du smidigt löser det på egen hand. Kylskåpet slocknar, pannan ger upp den första råkalla natten. Inte nog med det, dragkedjan i förtältsdörren går sönder och nya repor har dykt upp på husvagnsfönstren....

Backspeglar som spricker, takluckor som lossnar och kylskåp som strejkar kan förstöra vilken semestertripp som helst. Torbjörn Stålenhag tipsar här om hur du smidigt löser det på egen hand.

Kylskåpet slocknar, pannan ger upp den första råkalla natten. Inte nog med det, dragkedjan i förtältsdörren går sönder och nya repor har dykt upp på husvagnsfönstren. Hjälp, vad gör jag?

Ingen fara, det är bara att betrakta det som en prövning iscensatt av utomjordiska makter ämnade att skapa dåligt humör. Vägra acceptera just det, ta i stället itu med sakerna, lugnt och metodiskt. Det finns en del enkla trix och inte alltför avancerat mekande som kan rädda din efterlängtade tur med husvagnen eller husbilen

Nyare campingfordon har ofta komplicerad utrustning som i de allra flesta fall kräver proffshjälp. Det är elektromagnetventiler som sköter gaspåsläppet, det är likadant med kylen, men på många äldre vagnar är ofta reparationerna mer handfasta.

Men även nya vagnar kan råka ut för olyckor, till exempel kan man ovetandes åka iväg efter en rast med öppen taklucka och sen till sin förvåning se att den helt enkelt är borta! Eller så kan man ju råka stöta emot någonstans och åstadkomma ett hål i karossen, en spricka i fönstret eller dra ut och förstöra katastrofvajern.

Om vi börjar med det sistnämnda kan man enkelt konstatera att en katastrofvajer inte kostar många kronor och självklart skall finnas i reserv!

Lika självklart är det att man har med sig alla försäkringspapper, att man har kollat och belastat batteriet, att man har fräscha däck på bilen eller vagnen (max 5-6 år gamla), fyllda gasoltuber, och att man har sopsäckar, sax och folkhemsplåster, det vill säga silvertejp, med sig på resan.

1. Hål i karossen
Om man har skadat sin husvagn eller husbil så att det gått hål i karossen, då skall man täta skadan fortare än kvickt. Den vanligaste orsaken till karosskada är att man kör emot en grindstolpe eller något annat vasst föremål. Ett hål öppnar väggkonstruktionen för väder och vind och det är absolut inte bra. Se till att skadan täcks över så fort som möjligt.

Är det bara en djup repa som skurit igenom plasten eller plåten kan man i de flesta fall tillfälligt laga med silvertejp. Är det en betydligt större skada brukar det gå bra att täcka hela skadan med grov plast eller ännu hellre med en bit aluminiumplåt tillklippt för ändamålet. En butyltub och en rulle folkhemsplåster kan göra underverk och hör därför till den välutrustades semesterpackning. Kläm ut strängar av butylen på husvagnsväggen intill hålet, tryck fast aluminiumplåten i butylet och avsluta med att tejpa fast plåtens kanter.

2. Repiga fönster
Sikten igenom ett grårepigt husvagnsfönster går att förbättra avsevärt. Man kan nämligen slipa bort de flesta repor. Finessen är att använda ett slipmedel som är så finkornigt att man mer känner det som ett polermedel än ett slipmedel. Gammal klassisk Autosol som säljs på tub hos de allra flesta biltillbehörsbutiker och en och annan bensinmack fungerar utmärkt.

Man gör först rent fönstret med rikligt med vatten och till exempel Globex eller Ren Fritid och när fönstret är torrt är det dags att sätta igång. Lägg medlet på en torr trasa. Gnid in på en bit av fönstret i cirkelrörelser. Vänta en liten stund så medlet hinner torka lite och gnid sedan vidare, men med en torr trasa. Upprepa tills hela fönstret är klart. Gör om hela processen om du inte blir nöjd efter en behandling. Reporna minskar definitivt och sikten förbättras i samma takt.

3. Bortblåst taklucka
Det har hänt de flesta husvagns- och husbilsåkare någon gång, att man kört iväg från rastplatsen eller övernattningsstället utan att stänga takluckan. Resultatet av det misstaget kan se lite olika ut men gemensamt för alla är troligen detsamma; det kommer in vatten, det kommer in insekter, det strömmar ut värme. Så kan man inte ha det, skadan måste åtgärdas snabbt.

Är luckan kvar, men stängningsmekanismen paj bör man koncentrera sina ansträngningar till att hålla luckan stängd. Också här får man användning för folkhemsplåstret.

Takluckor kan man om man har tur hitta hos en husvagnshandlare och det är inte särskilt svårt att sätta dit en ny. Däremot kan det vara lite marigt att byta ut hela luckan, med ram och allt. Det är inte omöjligt men man skall vara bekant med fogspruta, kryssmejslar och tätningsmedlet butyl.

Kraftig plast, silvertejp och om möjligt en pinne eller brädbit att stötta upp plasten med inifrån (under nätterna) kan tillfälligt ersätta själva luckan och åtminstone hjälpligt mildra effekterna av en bortblåst taklucka.

4. Bortblåst värme
Startar inte pannan kan det bero på två saker:
– att det inte kommer fram gasol till brännaren.
– att det inte finns den strömstyrka som krävs för att tända.
På äldre primuspannor slocknar brännarna när systemet med beredare och rumstermostat uppnått inställd temperatur. På äldre Aldepannor ställer sig brännarna på sparlåga när önskad temperatur nåtts, gasolflödet justeras automatiskt utan att helt stängas av. Primuspannan behöver ett fräscht batteri och rätt spänning för att starta automatiskt, närmare bestämt krävs minst 10,5 V. Om primuspannan inte startar kan det alltså bero på spänningen. Se efter att laddaren fungerar som den skall, att batteriklämmorna sitter ordentligt fast och att vagnens elkoppling till bilen fungerar klanderfritt, i synnerhet om husvagnens batteri laddas från bilen.

På Långe Jan, äldre Aldepanna, kan man ta bort siktglaset och blåsa med tryckluft direkt på brännarna. Från skorstenen nedfallna rostflagor har en bestämd förmåga att lägga sig i vägen för gasflödet och störa eller helt stoppa upp funktionen.

5. Kylan försvinner
Ungefär samma sak som med pannans brännare kan också ske med kylskåpets dito. Om du har ventilationsgaller på husvagnen kan du ta loss det undre och försöka blåsa rent vid skåpets brännare som sitter därinnanför. Tryckluft från bensinmackens luftpump kan duga. Om det är gnistan som upphört kan man tända lågan manuellt genom hålet i väggen där ventilationsgallret eller serviceluckan sitter. Låt sedan kylskåpet gå till ni är hemma igen (eller kommer till nästa tankställe).

Ny gnisttråd finns att köpa men kräver en del verktyg och kunnande för att resultatet av ett byte skall bli korrekt. Kylskåpet måste monteras ut och gasanslutningen lossas vilket i sin tur kräver ny provtryckning. Ibland blir det helt enkelt för varmt för att kylskåpet skall leverera den kyla som behövs för att maten skall hållas fräsch. Det kan avhjälpas med en fläkt bakom skåpet.

Om man inte har någon sådan till hands får man försöka på annat sätt att få bort överskottsvärmen från baksidan av kylskåpet. Kanske kan man pilla loss en golvsockel under skåpet, kanske blir det svalare om man inte bara öppnar helt utan till och med tar bort ventilationsgallren (när man står still på resmålet).

6. Luften pyser iväg
En punktering kommer sällan lämpligt och att ha ett reservhjul med sig är alltid det bästa lösningen. Har du inte det kan ett så kallat ”hjul på burk” vara ett tillfälligt alternativ. Men man skall ändå ha i åtanke att den foamspray man sprutar in i däcket lika fort kommer ut igen om hålet eller skadan i däcket är tillräckligt stort. Pyspunkor kan man tillfälligt laga, men man måste ha tillgång till en luftkompressor att fylla däcket med, så glöm för all del inte den om du åker utan reservhjul, men med reparationssats på burk. Rekommendationen är dock reservhjul.

7. Dragkedjan delar sig
Att tappa en tand brukar barn bli glada av. Att tappa en tand i förtältets dragkedja blir man inte stolt över, snarare bekymrad. Men det finns numera hjälp att få, Zlide On heter hjälparen i nöden.

Den kan köpas i de flesta tillbehörsaffärer för husvagnsprylar och löser snabbt problemet. En trasig dragkedja fixas alltså lätt.

8. Bra backspeglar är nödvändigt
Det är lätt hänt att de extralånga husvagnsspeglarna får en törn som spräcker spegelglaset. Om det stannar vid en spricka kan man faktiskt greja hela saken med en enkel spegeltejp, en sorts folierad film som nästan ser ut som glas. Den finns hos de flesta välsorterade husvagnshandlare. Man klistrar den ovanpå den spräckta spegeln och vips så är spegeln hel igen.

Nåja, i alla fall nästan och man kan lugnt njuta vidare av den goda känsla man fylls av under en husvagnstur, även om det strular lite här och där – men utan utmaningar som man lyckas lösa på ett bra sätt är turen inte hälften så tillfredsställande.

 Illustration Jurgen Asp

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen